Òpera XXI, l’Associación de Teatros, Festivales i Temporadas Estables de Ópera en España [2], és la responsable d’aquesta edició en castellà de l’estudi «La gestión de la opera» sobre la gestióde companyies i teatres d’òpera a Europa i Estats Units, elaborat per Philippe Agid i Jean Claude Tarondeau i editat el 2010 en anglès i posteriorment en francès. Els autors, experts internacionals en la matèria, expliquen els models nord-americà i europeu – amb Alemanya com a referència – i desmunten algunes idees preconcebudes, errònies i molt esteses a casa nostra sobre els models de finançament en aquests països. Aquesta edició inclou un estudi específic sobre el panorama operístic a l’Estat espanyol, encarregat per Òpera XXI a Philippe Agid.
Els autors analitzen les qüestions culturals, administratives i financeres que afecten als teatres i companyies d`òpera; comparen els mètodes de gestió europeu i americà i remarquen les seves debilitats i fortaleses. Al llarg de nou capítols s’hi analitzen temes relatius a la programació, la producció tècnica i artística, els públics i la difusió, el finançament, la direcció, l’organització, la gestió, així com també les tensions i crisis recents i les opcions estratègiques i perspectives.
El dècim capítol inclou l’estudi específic del cas espanyol. Segons el seu autor, Philippe Agid, la crisi econòmica i financera i la política de retallades pressupostàries aplicada pels governs espanyols i autonòmics afecta amb duresa l’estructura operística. Agid assenyala alguns dels seus trets característics:
A la presentació de l’estudi, el mateix autor es va mostrar alarmat pel deteriorament de la situació espanyola a principis de 2012, quan va començar la seva anàlisi i la situació actual, marcada per la reducció d’ajudes públiques, retallades salarials, reducció de plantilles i disminució del nombre de representacions. Com a punts forts del sistema, però, va enumerar la professionalitat dels equips de gestió, tècnics i artístics, la fidelitat dels públics tradicionals i l’interès dels més joves, i l’existència d’una forta tradició musical.
Podeu consultar aquest llibre al Centre d'Informació i Documentació [3].
Continguts: Introducción: 1. Los teatros de ópera: clases y diversidad -- 2. La programación: riesgos y compromiso de cara al futuro -- 3. La producción técnica y artística -- 4. El público y la difusión -- 5. La arquitectura: ¿limitaciones u oportunidades? -- 6. La financiación de los teatros de ópera -- 7. Dirección, organización y gestión -- 8. Tensiones, conflictos y crisis red entes -- 9. Rendimiento, opciones estratégicas y perspectivas -- 10. El panorama operístico en España a principios del 2012 -- Apéndice A: Muestra y variables -- Apéndice B: Análisis estadístico de los logros operísticos -- Glosario -- Notas -- Bibliografía |
Inicieu sessió [5] o registreu-vos [6] per enviar comentaris
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] http://www.operaxxi.com/
[3] https://www.diba.cat/web/cerc/cidoc
[4] https://cercles.diba.cat/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=44874
[5] https://interaccio.diba.cat/
[6] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[7] https://interaccio.diba.cat/node/3512