Kulturaren Euskal Behatokia [2] | Eusko Jaurlaritza [3]
D’on no n’hi ha no en pot rajar. Sense un pressupost no hi ha producció i sense el finançament no arribarem a tenir un pressupost. Així que d’entrada el que és necessari per a qualsevol producció cultural, és una font de diners que ens permeti dur a terme la creació i producció d’obres culturals, com a mínim per poder donar el tret de sortida a la roda de producció i impulsar-la.
L'accés al finançament segueix sent un desafiament important per als sectors culturals i creatius. La Nova Agenda Europea [4] per a la cultura hi fa èmfasi i en la seva dimensió econòmica, es planteja com a objectiu impulsar ecosistemes favorables per a les indústries culturals i creatives, fomentant l'accés al finançament, la capacitat d'innovació, la remuneració justa d'autors i creadors i la cooperació intersectorial. Des de 2016, Europa compta amb un Mecanisme de Garantia del sector cultural i creatiu gestionat pel Fons Europeu d'Inversions, al qual es pot accedir des del programa Europa Creativa, que ha suposat un inici encoratjador i serà objecte de reforç. A més, seguiran analitzant altres instruments com el microfinançament col·lectiva i el finançament privat a partir de patrocinis, fundacions i associacions públic-privades.
Pel proper pressupost de la UE a llarg termini (2021-2027), la Comissió Europea proposa augmentar el finançament d'Europa Creativa [5], el programa de suport a les obres audiovisuals i els sectors cultural i creatiu europeus, fins a una xifra de 1.850 milions d'euros.
Avui en dia hi ha molts exemples on l'administració està explorant nous models per facilitar l'accés al finançament dels sectors culturals i creatius, que es caracteritzen per estar constituïts per microempreses i emprenedors, poc familiaritzats amb les eines empresarials i amb poc temps per poder dedicar-se a les tasques de gestió. L’informe “Modelos de financiación de los sectores culturales y creativos [6]” té com a objectiu aprofundir en el perfil dels sectors culturals i creatius, identificar les seves necessitats de finançament i analitzar els instruments que s'estan aplicant per donar resposta a aquestes necessitats.
Esquema de models de finançament públic
Tipologia d'instruments de finançament segons objectius
Conclusions
Un dels principals problemes dels sectors culturals i creatius és l’accés al finançament, una de les preocupacions que comparteixen totes les institucions europees, com ho ratifiquen els estudis publicats en els últims anys per encàrrec de la Comissió. De la revisió dels estudis més recents i de l'anàlisi de casos, es dedueixen les següents conclusions:
Per a més informació, podeu consultar el document:
PDF Modelos de financiación de los sectores culturales y creativos [6]
HTML Modelos de financiación de los sectores culturales y creativos [7]
Inicieu sessió [8]o registreu-vos [9]per a enviar comentaris
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] https://cercles.diba.cat/cgi-bin/koha/opac-search.pl?q=an:%221345%22
[3] https://cercles.diba.cat/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=46109
[4] https://interaccio.diba.cat/CIDOC/blogs/2019/nova-agenda-europea-cultura
[5] https://interaccio.diba.cat/tags/europa-creativa
[6] https://interaccio.diba.cat/sites/interaccio.diba.cat/files/modelos_financiacion_2019.pdf
[7] http://www.kultura.ejgv.euskadi.eus/r46-19803/es/contenidos/informacion/finantzaketa_ereduak_2019/es_def/index.shtml
[8] https://interaccio.diba.cat/
[9] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[10] https://interaccio.diba.cat/node/7977