Ministerio de Educación, Cultura y Deporte [2] | Secretaria General Técnica – Subdirección General de Documentación y Publicaciones [3]
El Laboratorio Permanente de Público de Museos [4] ha considerat essencial l’estudi del segment de públic familiar, ja que el museu necessita les famílies i a la inversa. I perquè? Doncs perquè els hàbits culturals s’inicien en l’àmbit familiar. Tot i que molts equipaments museístics posen en marxa activitats destinades al públic familiar, “és evident que existeix una distància entre els museus i les famílies”. Aquest informe estudia la relació entre aquests des de l’àmbit teòric i després mitjançant una aproximació qualitativa.
«Conociendo a los públicos: un análisis de la visita al museo en familia» utilitza un concepte molt ample de família, incloent tots els grups formats per adults i infants menors (fins 12 anys). La metodologia emprada per a la investigació consisteix en la realització de quatre focus groups al novembre de 2015 captats a museus de la ciutat de Madrid. Les conclusions de l’estudi, que descriuen les característiques dels grups familiars enquestats però extrapolant-les al públic familiar en general, destaquen l’heterogeneïtat de la seva composició. També inclou les barreres d'accés (principalment la falta de temps i en menor mesura la falta de diners) i l’escassa adequació dels serveis complementaris per a famílies.
És interessant pels equipaments museístics consultar l’apartat de ‘Recomanacions’, ja que en ell es troba un decàleg que pot implementar-se per a incentivar la visita de públic familiar, el resumim així:
Als annexes també podem trobar la descripció de serveis familiars interessants com els de Victoria & Albert Museum [5], Museo del Prado [6], Museo Nacional de Antropología [7] o Museo Sorolla [8].
PDF «Conociendo a los públicos: un análisis de la visita al museo en familia [9]»
HTML «Conociendo a los públicos: un análisis de la visita al museo en familia [10]»
Inicieu sessió [11] o registreu-vos [12] per enviar comentaris.
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] http://www.mecd.gob.es/portada-mecd/
[3] https://www.mecd.gob.es/ministerio-mecd/organizacion/organigrama/ministro/subsecretaria/n/sgt/sg-publicaciones.html
[4] https://www.mecd.gob.es/cultura/areas/museos/mc/laboratorio-museos/inicio.html
[5] https://www.vam.ac.uk/info/family-art-fun
[6] https://www.museodelprado.es/aprende/educacion/el-arte-de-educar/visitas-en-familia
[7] http://www.mecd.gob.es/mnantropologia/actividades/actividades-infantiles-y-para-familias.html
[8] http://www.marcotopo.com/games/madrid-museo-sorolla-familia
[9] https://interaccio.diba.cat/sites/interaccio.diba.cat/files/15270.pdf
[10] https://sede.educacion.gob.es/publiventa/conociendo-a-todos-los-publicos-un-analisis-de-la-visita-al-museo-en-familia/museos/20858C
[11] https://interaccio.diba.cat/CIDOC/blogs/2015/01/12/modelo-barcelona-y-politica-cultural-usos-y-abusos-de-cultura-por-parte-de-modelo-e
[12] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[13] https://interaccio.diba.cat/node/7365