
Us deixo una crònica que hem publicat amb Lucia Calvo al blog del CCCB LAB sobre l'última edició de Museum Next, i que crec que pot ser del vostre interès:
Un any més assistim a Museum Next [2], la conferència europea sobre tecnologia, innovació i museus, que ha tingut lloc a Amsterdam. En aquesta edició, la crisi econòmica, que ha comportat una retallada de recursos important, ha fet emergir amb força una idea que sempre ha planejat per les diverses edicions de Museum Next i que en aquesta sonava com un mantra: el veritable canvi no és tecnològic, sinó d’actitud. D’ací la necessitat de repensar-nos en el nou context cultural i treballar en estratègies de canvi a mitjà i llarg termini.
Com adaptar-nos al canvi? Idealment es recomana prémer el botó de «PAUSA» i pensar cap a on volem anar i com ho podem fer. Dues de les presentacions principals de Museum Next abordaven precisament el procés de transformació que han patit dos museus que han reobert portes després d’un temps d’inactivitat per reformes: el Rijks Museum (després de deu anys, va tornar a obrir el passat mes d’abril) i el Cooper-Hewitt National Design Museum de Nova York (té previst reprendre l’activitat el 2014). La restauració d’aquestes instal·lacions ha anat lligada a un replantejament de la seva missió, el seu paper i l’estratègia futura. De la seva experiència de canvi, se’n desprèn que ja no podem concebre el museu com un contenidor amb compartiments estancs, sinó com un tot que integra edifici, programació, col·lecció, comunitat i activitat en línia amb una estratègia a llarg termini que marca la ruta a seguir i ho enfila tot.
Però els contextos i les situacions econòmiques de cada institució són molt diferents i per a moltes organitzacions parar màquines és encara un luxe i/o una utopia. La inèrcia de l’activitat diària impedeix mirar l’horitzó. Dir que el veritable canvi és d’actitud significa ser conscients del nou context i incorporar, a poc a poc, noves mirades, petites novetats, provar, aprendre dels errors… Si les reformes a gran escala no són l’objectiu del vostre museu, en aquest article també recollim algunes de les idees, els projectes, els processos i les formes de treball que demostren que els petits canvis també són poderosos [3].
L’edifici del museu nacional de disseny de Nova York, el Cooper-Hewitt [4], està en obres, però el seu web (que continua ben actiu) ens informa, amb un vistós cartell, que moltes coses s’hi couen a l’interior. El responsable de l’estratègia digital del museu, Seb Chan, va explicar a Amsterdam què pot passar a les entranyes d’un museu quan, aparentment, sembla que no té activitat. Com que Chan concep el museu com un tot que integra la part física i la digital, haver tancat l’edifici no suposa cap problema, sinó una oportunitat. Aquestes són les claus de la transformació del Cooper-Hewitt:

Segons Seb Chan, hauríem de deixar de veure el museu com una autoritat i entendre’l com un proveïdor de serveis on la tecnologia actua com a amplificador. Chan va finalitzar la seva presentació amb un aclariment per a tots els assistents: no havia parlat del futur del Cooper-Hewitt sinó del futur de tots nosaltres. Podeu veure la presentació completa aquí [10].
Després de deu anys de renovació, el passat mes d’abril el Rijks Museum [11] d’Amsterdam va reobrir amb les sales de l’edifici restaurades i una potent estratègia digital i de comunicació que Peter Goergels, Internet manager i editor, va definir en una frase: «Connectar la gent amb l’art i la història». I no estem només davant un eslògan publicitari, sinó d’un objectiu: aconseguir el màxim abast possible de la col·lecció. El Rijks Museum ha digitalitzat i alliberat 125.000 obres del seu fons perquè els usuaris puguin fer-les servir. Un quadre convertit en tatuatge (com els que va repartir Goergels al final de la seva presentació) o roba customitzada amb pintures del teu artista preferit. Només cal que et descarreguis la teva obra preferida i facis el que en vulguis.

Un altra de les joies del renovat Rijks Museum és el web, que estrena un disseny molt visual inspirat en la forma de navegació de les tauletes. Goergels va explicar que conceben el disseny com un tot: cal un bon concepte a més d’experimentar i utilitzar amb noves possibilitats. Prioritzar la imatge, simplificar i donar valor a la qualitat i a la innovació són altres punts que han volgut reforçar. Després d’un any i mig des de l’estrena del web, han superat totes les expectatives: han rebut moltes reaccions positives, han guanyat premis internacionals i han tingut moltes participacions (110.000 col·leccions personals, 210.000 descàrregues d’obra).
Al fil del concepte del WabiSabi institucional de Chan, diverses presentacions van fer referència a la importància de la innovació, l’error i el prototipatge. El mantra ressona: el veritable repte dels museus no és tecnològic, sinó d’actitud i cultura. Per fer front al canvi cultural, l’informe «Museum Scenarios 2020» [12], presentat per Brigdet McKenzie (Flow Associates [13])aporta algunes claus del context socioeconòmic que afecten i afectaran Europa en els propers anys: atur, retallades, augment de turisme cultural, ràpids canvis tecnològics… També té en compte tendències globals com l’escalfament del planeta, la disminució de recursos disponibles, la indignació de la població o la major consciència democràtica, factors que els museus haurien de considerar a l’hora d’enfocar el futur (i el present, hi afegiríem nosaltres). L’estudi, centrat en el territori britànic, qüestiona la manera de funcionar dels museus en l’actualitat i presenta altres models: el Green Museum, que promou altres models econòmics i de gestió cooperativa, l’Unmuseum, un museu sense parets (sense edifici?) que es basaria en el que la gent estaria disposada a pagar per la cultura o una combinació de tots dos, el Disruptive Museum, organitzacions que funcionen com a hubs per a comunitats sostenibles, inverteixen en innovació ecosocial i promouenl’art i la creació per conservar béns comuns i també com a catalitzadors per al canvi. En podeu veure la presentació completa aquí [14].
Per fer front als reptes de futur, Kathy Fredrickson (Peabody Essex Museum [15]) proposa, com Chan, el llarg camí de la innovació constant («fins a l’infinit i més enllà» es titulava la seva presentació). Per a Fredickson, el model del futur requereix fer-se una idea i començar a treballar-hi immediatament: prototipar, prototipar i prototipar. No és un camí fàcil, expliquen Carolyne Royston (Imperial War Museum [16]) i Claire Ross (Center for Digital Humanities, UCL [17]), que van presentar les lliçons apreses durant un any de projecte. La recerca i desenvolupament (R+D) no implica beneficis immediats, és un procés que posa a prova la manera com treballem com a institució integrant noves metodologies i l’aprenentatge que se’n generi. Consells a tenir en compte: assegurar-se que l’abast i l’escala del projecte són assumibles en el període de temps marcat, el pressupost destinat i els recursos disponibles; dissenyar un projecte que encaixi naturalment en un programa de treball més ampli; definir clarament des del principi l’èxit i el sistema d’avaluació; destinar temps a la comunicació dins l’organització i en el sector.
Altres presentacions relacionades:
Que el museu ja no és un prescriptor unidireccional i que cal tenir en compte per a qui i amb qui treballem són idees que molts gestors culturals saben (o diuen saber) però que poques institucions apliquen i integren en el seu model de funcionament (almenys que nosaltres coneguem). En aquest sentit, el sistema de treball de la Science Gallery de Dublín [23], presentat pel seu director Michael John Gorman, resulta un cas paradigmàtic de gestió d’una organització cultural que no sols té en compte els interessos i les necessitats de la comunitat a la qual s’adreça, sinó que treballa amb i per ella: és la seva raó de ser.
Les «limitacions» inicials de la Science Gallery –espai petit, sense col·lecció permanent i adreçat a un públic adult– van esdevenir oportunitats quan la institució es va plantejar produir activitats i projectes implicant una comunitat activa. Seguint el concepte de l’Ablative Design de Sean McDougall (facilitar que les coses siguin fetes per la gent i treballar amb i des de les propostes fetes per la gent), la missió del museu és convertir-se en plataforma creativa (i no en un contenidor de continguts). Gorman va citar Medialab Prado [24] o el Future Lab d’Ars Electronica [25] com a projectes inspiradors, on el mateix disseny de l’edifici contribueix a transmetre la idea d’espais de creació.

Michael John Gorman explica amb aquesta diapositiva el model de treball de la Science Gallery.
A la Science Gallery distingeixen entre diversos nivells de participació de la comunitat: visitants, participants i comunitat. La participació es té en compte des de l’inici del projecte i no al final, com és habitual. Algunes claus del seu sistema de funcionament: se centren en amplis temes interdisciplinaris, fan crides obertes demanant idees a la comunitat i treballen amb xarxes diferents (universitats, laboratoris, grups de recerca) i en activitats que no tenen per què produir-se sempre dins la Science Gallery. Els seus reptes consisteixen a trobar l’equilibri entre una marca forta, una narrativa estricta, l’ethos, l’obertura i la velocitat del canvi.
Alguns projectes de la Science Gallery que va explicar Gorman durant la presentació: Love Lab [26], Elements, [27] Barrage [28], Infectious [29] o Hack the city [30].
Tot i tenir lloc a última hora de l’última jornada de Museum Next, la presentació de Marlene Ahrens (National Museum of Denmark [31]) «Com no implicar els usuaris» ens va semblar útil i inspiradora. Ahrens va parlar dels errors que van cometre en l’exposició Europe meets the world [32]que incorporava una part participativa en la qual els visitants havien de respondre cinc preguntes. Una interfície de participació complicada i un plantejament confús del projecte van limitar la implicació del públic. Planificar amb temps els projectes participatius, integrar-los dins de les exposicions i posar-nos en el lloc de l’usuari i pensar si té sentit fer crides a la participació són algunes de les lliçons apreses i que es podrien aplicar a la metodologia de treball de moltes altres experiències semblants. La xerrada de Marlene Ahrens ens va semblar un exercici d’honestedat (explicar quan les coses no ens van bé) que trobem que hauria d’estar molt més present en congressos i conferències, on la majoria dels ponents parlen de l’èxit dels seus projectes.
Altres presentacions relacionades:
<a href="http://www.vimeo.com/36027546" onclick="javascript:_gaq.push(['_trackEvent','outbound-article','http://www.vimeo.com/36027546']);">http://www.vimeo.com/36027546</a>
Així com l’any passat, a Museum Next Barcelona, la realitat augmentada, les aplicacions mòbils i els (sobrevalorats) codis QR eren presents en moltes presentacions, aquest any la impressió d’objectes en 3D ha estat la tecnologia més comentada a Amsterdam. Durant la festa de presentació del congrés, la dissenyadora Maaike Roozenburg va presentar el projecte «Smart Replicas [38]» que està desenvolupant amb el Museum Boijmans Van Beuningen de Rotterdam i altres centres. Gràcies a la tecnologia d’impressió 3D, podem aconseguir magnífiques reproduccions d’objectes, peces i objectes artístics de fa milers d’anys. La manera en què visitants de museus i amants de l’art ens relacionem i aprenem de l’art pot canviar gràcies a rèpliques fascinants dels venerats (i protegits) objectes d’art. Moritz Neumuller va presentar un estudi de casos de l’ús del 3D en museus, sobretot pel que fa a les possibilitats per millorar-ne l’accessibilitat, i també es va presentar Kamer Maker [39], un projecte d’impressió 3D aplicat a l’espai públic.
A mesura que creix la consulta de continguts culturals a través de múltiples pantalles (al voltant del 25% dels joves europeus entre 18 i 24 anys ja tenen un Ipad o tauleta a casa), augmenta la necessitat d’incorporar el Responsive design [40], una tècnica de disseny i desenvolupament web que permet adaptar l’entorn web a l’usuari: ordinador, mòbil o tauleta. En el taller pràctic Go Tablet, impartit per Matthijs der Meulen (Q42 [41]) i Ebelien Pondaag, Paul Stork i Anna Offermans (Fabrique [42]), es van donar alguns consells útils a tenir en compte a l’hora de pensar o encarregar un disseny d’aplicació per a tauleta:
Tornem d’Amsterdam carregades d’idees i energia per fer front a un futur incert. Museum Next ens ha recordat, un any més, la importància d’integrar l’usuari/comunitat al nostre projecte, de definir estratègies de treball a mitjà i llarg termini, el feixuc camí de la innovació… En aquesta edició, hem detectat moltes més presentacions que abordaven els processos de treball i de canvi, més que no pas projectes puntuals. Potser el mantra del canvi d’actitud està prenent força… i de sobte, la crisi ens sembla una oportunitat.
«La nova praxi cultural suggereix un procés de transició, on ningú no està exempt de revisar els seus criteris operatius: les idees amb què es creen i conceben els projectes, les metodologies de treball, els processos de producció, els estils de representació, la capacitat per ser sostenibles o no les maneres de comunicar, disseminar i compartir el coneixement. Reivindicar processos que permetin aprofundir la democratització de la cultura, és a dir, l’accés cultural a la informació, als equips de producció i a la reproducció, comença a ser un dret inalienable, l’exercici del qual no pot ser només capitalitzat per les indústries culturals.» Xarxes, processos i plataformes [50] Juan Insua
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/farrasdm
[2] http://www.museumnext.org/
[3] http://blogs.cccb.org/lab/museus-i-participacio-els-petits-canvis-son-poderosos/
[4] http://www.cooperhewitt.org/
[5] http://collection.cooperhewitt.org/
[6] http://labs.cooperhewitt.org/%29
[7] http://curatorialpoetry.tumblr.com/
[8] http://labs.cooperhewitt.org/2013/printer-experiments/
[9] http://www.freshandnew.org/2013/04/institutional-wabi-sabi/
[10] http://www.slideshare.net/sebsnarl/museumnext-opening-keynote
[11] https://www.rijksmuseum.nl/
[12] http://www.museumsassociation.org/museums2020%20
[13] http://flowassociates.com/wordpress/
[14] http://www.slideshare.net/Bridgetmck/bridget-mc-kenzie-museum-scenarios-2020
[15] http://www.pem.org/
[16] http://www.iwm.org.uk/
[17] http://www.ucl.ac.uk/dh
[18] http://www.slideshare.net/AndrewLVandA/the-future-is-incremental
[19] http://www.happymuseumproject.org/
[20] http://www.happymuseumproject.org/wp-content/uploads/2013/04/Museums_and_happiness_DFujiwara_April2013.pdf
[21] http://www.slideshare.net/jacobwang/the-digital-museum-as-platform-v2
[22] http://www.slideshare.net/innova3/digital-strategy-map-for-museums
[23] http://sciencegallery.com/
[24] http://medialab-prado.es/
[25] http://www.aec.at/futurelab/en/
[26] http://sciencegallery.com/lovelab
[27] http://sciencegallery.com/elements/
[28] http://silentbarrage.com/project.html
[29] http://sciencegallery.com/infectious
[30] http://sciencegallery.com/hackthecity/
[31] http://natmus.dk/en/
[32] http://natmus.dk/en/presse-og-nyheder/nyhedsarkiv/2011/europe-meets-the-world/
[33] http://www.mediamatic.net/
[34] http://www.dallasmuseumofart.org/Visit/Friends/index.htm
[35] http://www.slideshare.net/Lineaha/no-more-light-weight-interaction-museumnext-2013
[36] http://www.slideshare.net/rstein/participation-at-scale-rstein-museum-next-2013
[37] http://www.oba.nl/
[38] http://smartreplicas.blogspot.nl/
[39] http://www.kamermaker.com/
[40] http://en.wikipedia.org/wiki/Responsive_web_design
[41] http://q42.com/
[42] http://www.fabrique.nl/
[43] http://www.thebiginternetmuseum.com/
[44] http://www.chromeweblab.com/
[45] http://audiotourhack.com/
[46] http://www.slideshare.net/oonaghmurphy/museum-next-2013-presentation
[47] http://www.dosdoce.com/articulo/estudios/3810/como-colaborar-con-startups/
[48] http://www.dosdoce.com/articulo/estudios/3842/museums-in-the-digital-age/
[49] http://www.slideshare.net/sharnajackson/museum-next2013
[50] http://blogs.cccb.org/lab/xarxes-processos-i-plataformes/
[51] https://interaccio.diba.cat/node/3998