Inclusió, una nova prioritat per als museus i els centres de ciència

Marianne Achiam i Henriette T. Holmegaard, del Departament d'Educación Científica de la Universitat de Copenhaguen | Blog CaixaCiència

Els museus i els centres de ciència sempre s'han considerat llocs acollidors i inclusius. Quan entrem en un museu de ciència amb totes les seves exposicions interactives, que ofereixen principis científics a l'espera de ser descoberts, és fàcil pensar que aquests espais estenen la mateixa invitació a tothom. Però una investigació recent mostra que els museus i els centres de ciència no ofereixen els descobriments en les mateixes condicions per a tothom. De fet, molts públics queden exclosos de participar en aquests espais de ciència abans fins i tot d'arribar a l'entrada.

Entre els molts mecanismes que poden excloure la gent de visitar els espais de ciència es troben la distància de desplaçament (per a aquells que viuen en zones rurals o allunyades dels espais de ciència), el preu de les entrades (per a la població de baixos ingressos) i la matèria (per a aquells en principi no interessats en la ciència i la tecnologia). Però, a més, hi ha altres mecanismes d'exclusió encara més subtils. Això és evident en la contínua lluita generalitzada per atreure més nenes cap a la ciència. En aquesta mateixa línia, una sèrie d'estudis han identificat els mecanismes d'exclusió de gènere en els espais de ciència.

La recerca mostra que podem estar construint mecanismes d'exclusió de gènere en el disseny de les nostres exposicions de ciència. N'és un exemple la pedagogia del descobriment d'alguns centres de ciència, que posen un interès particular en el fet que les personalitats extravertides gaudeixin de l'experimentació, la competició i l'assumpció de riscos. En altres paraules, la pedagogia del descobriment pot implicar un cert tipus de visitant i excloure'n d'altres. I això és important perquè fins i tot si els visitants que se senten exclosos aconsegueixen superar d'alguna manera les dificultats que troben, encara poden allunyar-se de l'experiència al museu amb la creença que aquest tipus de museus, on es reforça la competició, «no és per a ells o elles».

Atraient el nostre públic

Al projecte Hypatia treballem específicament la inclusió d'una diversitat més gran de joves en la ciència. Una de les estratègies que hem desenvolupat per acostar un major nombre de nenes i nens a la ciència és considerar acuradament qui és el visitant implícit en les nostres activitats i entorns, i com podem anar més enllà d'aquestes implicacions per atreure una gamma més àmplia dels interessos i les aspiracions de la ciència i donar-hi suport. Però, per descomptat, la justificació per examinar els mecanismes d'exclusió en els espais de ciència va molt més enllà del projecte Hypatia.

 
 

Llegiu l'article sencer a  Blog CaixaCiència


 

Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris