Asociación de Revistas Culturales de España (ARCE) [2]
A través dels resultats d’una enquesta efectuada a un total de 943 persones, aquest estudi busca realitzar una fotografia del perfil de lector de revistes culturals i de com aquesta ha anat evolucionant en l’entorn digital i els nous hàbits de lectura detectats i quines són les oportunitats i reptes que se’ls presenta a les revistes culturals davant d’aquests resultats palpats.
Segons l’informe, el perfil de lector de revistes culturals detectat és el d’un home (75%), adult (40% té entre 46 i 60 anys i 28% té entre 31 i 45 anys), amb estudis superiors (88%) i està en actiu (74,1% treballa).
Pel que fa als hàbits de lectura, les dades mostren un marcat perfil de grans lectors (7 de cada 10 llegeixen més d’1 hora al dia) i 9 de cada 10 han llegit un llibre en el darrer mes.
El perfil de lectors de revistes culturals ofereix un marcat perfil d’omnívor cultural: amb interès per la cultura en general (7,3 sobre 10) i, en especial en les activitats relacionades amb els llibres (8,9), les revistes (7,9) i la música (7,9). A banda, són àvids lectors: 7 de cada 10 llegeix més d’1 hora al dia i; 9 de cada 10 han llegit un llibre en el darrer mes.
Les noves tendències digitals són més que palpables a ulls de l’informe: l’adquisició de productes culturals a través de la xarxa és molt elevada, sobretot entre la població més jove. Entre la població jove trobem els majors índex d’accés a blocs, xarxes socials i continguts audiovisuals.
Aquest últim tret distintiu és sens dubte un dels reptes que se’ls presenta a les revistes culturals: l’obtenció de continguts en canals digitals i un model de continguts sense cost per al lector que ofereixen els blocs i altres continguts en línia.
La presencia a les xarxes socials s’assenyala com una de les oportunitats a tenir present i la possibilitat que ofereix a les revistes culturals a l’hora de donar visibilitat al seu projecte i poder captar nous lectors/subscriptors.
Dubtes sobre les dades sociodemogràfiques de l’estudi
Cal prendre algunes de les dades referenciades a l’informe amb certa cautela. Tal i com assenyala a la nota metodològica i confirma en la presentació del qüestionari [3], d’entrada aquest ha estat completat per gent que ja se suposa és lectora d’alguna revista cultural vinculada a l'associació ARCE (sigui o no subscriptora).
Atenent al format de difusió (en format digital, a través de la web i xarxes socials d’ARCE [2]) i que en cap moment es faci esment si les dades han estat o no ponderades, els resultats sociodemogràfics obtinguts semblen respondre més al perfil de persona que ha omplert el qüestionari, més que no pas al perfil de lector de revistes culturals.
A través de CULTURABase [4] pot accedir-se als resultats de les darreres enquestes d’hàbits i consum culturals [5] i veure els resultats anotats respecte els lectors de revistes culturals: atenent al sexe, d’una banda, i al nivell eductiu i laboral, de l’altre.
Si bé és cert que hi ha predomini masculí entre els lectors de revistes culturals, les diferències no són tant abismals com s’afirma en aquest informe: Al menys un cop al mes el 21,2% dels homes i el 19,9% de les dones enquestades llegeixen una revista cultural. Les pautes de comportament a nivell d’estudis i situació laboral no marquen diferències: entre els que llegeixen almenys un cop al més una revista cultural, el pes majoritari recau entre els que tenen estudis universitaris (37,6%) i estan en actiu (25,3%).
PDF Los lectores de Revistas Culturales. Perfil y nuevos hábitos de lectura [6]
Inicia sessió [7] o registra’t [8] per enviar comentaris
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/mendozahr
[2] http://www.arce.es/
[3] https://docs.google.com/forms/d/1z0lTwSvyqSYUVeMecFTcwFe1d6BbvgmmeGyeWYhHk-k/viewform?edit_requested=true
[4] http://www.mcu.es/culturabase/cgi/um?M=/t9/p9&O=culturabase&N=&L=0
[5] https://interaccio.diba.cat/CIDOC/blogs/2015/enquesta-habits-practiques-culturals-espanya-2014-15
[6] http://cercles.diba.cat/documentsdigitals/pdf/E160011.pdf
[7] https://interaccio.diba.cat/
[8] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[9] https://interaccio.diba.cat/node/6473