Les classes socials, històricament han dividit les societats en funció del seu estatus, ja fos per condició econòmica, cultural o d’origen. Factors que sempre han estat estretament relacionats. El rebuig a la diferència, al desconegut, és redundant a l'espècie humana, com es tradueix en l’expressió artística.
En el cas de la música, tots sabem que els diversos gèneres musicals van acompanyats d’idiosincràcies i comunions estètiques. També les sales i auditoris solen convertir-se en temples pels seguidors d’un gènere concret.
Per trencar amb aquestes idees, són moltes les iniciatives que proven d’enderrocar tòpics i descobrir que més enllà de l’envoltori, qualsevol música pot ser universal.
Si bé la música clàssica i l’òpera, tenen un cert estigma afegit davant el públic jove o amb pocs recursos, que per la seva trajectòria els fa viure de lluny els auditoris o teatres on ressona. Per sort, hi ha ganes d’obrir portes i finestres per tal de ventilar la possible olor a naftalina de temps passats i democratitzar el que fa uns anys podia ser considerat alta cultura, veritablement inaccessibles per la majoria. Així ho demostren la contemporaneïtat de les produccions d’Òpera de Butxaca [2] o apostes per la diversitat i la participació de persones migrants com l’Orchestre de chambre de Paris [3].
Comptem també amb l’aglutinador dia de europeu de l’òpera [4]. Iniciatives com l’òpera als parcs [5], de la mateixa Diputació de Barcelona. Enguany, l’òpera al comerç [6] també obre les botigues d’eixos comercials barcelonins per convertint-los en un aparador de la lírica més jove de casa nostra.
Programes com Òpera amb texans [7] ajuden a fer arribar pinzellades de la cultura operística a moltes cases del país. Però sens dubte, el que més fa arribar la música fora de la seva zona de confort, és la presència al carrer. Ja sigui amb l’OBC a la platja [8] que celebra el dia de la música amb un macroconcert de l’OBC a la platja de Sant Sebastià de Barcelona, com el Liceu a la fresca [9], que a través de la gran pantalla fa arribar l’òpera del Liceu a les places de pobles, que van de Tremp a Cadaqués passant per Lliçà d’Amunt.
De fet el Liceu demostra un cop més aquesta voluntat d’obertura amb la campanya d’aquesta temporada 18/19, que ha sigut guanyadora d’un lleó de bronze [10] al Cannes Lions [11]. “Més vius que mai” ha buscat una nova imatge perquè el gènere operístic s’apropi a tots els públics relacionant la tradició i la història del Liceu amb el dia a dia del barri del Raval.
Finalment, és qüestió que tothom faci un petit esforç per sortir dels seus espais de confort. Que com diu la campanya: “el que és desconegut no és estrany” Ja la heu vist?
Bon cap de setmana!
Inicia sessió [12] o registra’t [13] per enviar comentaris
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] https://www.obnc.cat/produccions/
[3] https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=AWNF9x1p3RA&app=desktop
[4] http://opera-europa.org/en/european-opera-days2/european-opera-days-participants
[5] https://parcs.diba.cat/web/l-informatiu/-/xarxa-en-marxa-la-2a-edicio-del-cicle-opera-als-parcs
[6] http://www.eixosbcn.org/cat_eventos_detalle.html?Id=874#.W63vpfZpzIU
[7] http://www.ccma.cat/tv3/opera-en-texans/programa/
[8] https://www.youtube.com/watch?time_continue=34&v=L8TGUVdF0lo
[9] https://www.liceubarcelona.cat/ca/liceu-la-fresca-0
[10] https://www.lavanguardia.com/cultura/20180626/45417258721/campana-liceu-cannes.html
[11] https://www.canneslions.com/
[12] https://interaccio.diba.cat/
[13] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[14] https://interaccio.diba.cat/node/7781