Com responen els museus als desafiaments que planteja el creixent nombre de sinergies entre cultura i educació? Quines estratègies tenen més èxit a l’hora de formar una ciutadania més creativa, participativa i amb sentit crític? Actualment, és imprescindible el paper de les TIC en la didàctica de les arts?
En l’era de la “cultura 3.0 [2]”, tal com l’anomena Pier Luigi Sacco [3], els museus i altres equipaments culturals han hagut d’adoptar nous rols diferents dels tradicionals; passant de preservar i conservar béns tangibles a desenvolupar tasques educatives, d’interpretació, i de dinamització —l’anomenat “edutainment [4]” o educació que apel·la a la mediació cultural a través de les arts escèniques, audiovisuals, els videojocs... per entretenir i formar alhora—), també a l’entorn del patrimoni immaterial, esdevenint eines per a la formació al llarg de la vida [5] de les persones.
Els dos projectes que presentem a continuació formen part d’aquests tipus d’estratègies, i a més comparteixen una de les característiques principals de la revolució cultural i educativa en l’era de la globalització: promouen la participació activa dels usuaris dels museus, en aquest cas infants i adolescents, en la producció de valor cultural, esdevenint exemples paradigmàtics de casos en què el públic ja no se situa al final de la cadena de valor del sistema cultural, com a receptor passiu d’experiències predissenyades, sinó que esdevé actiu i potencial creador.
Una “explainer” en acció al Cosmocaixa
‘Explainers [6]’ és un programa d’aprenentatge per formar adolescents com a guies de museu. Es tracta d’una Iniciativa del San Francisco Exploratorium Museum [7] que va començar el 1969 i que s'ha convertit en model per a museus i centres científics de tot el món. Els estudiants esdevenen la cara pública dels museus; es formen acadèmicament en ciències i aprenen habilitats comunicatives per transmetre els coneixements de manera amena per encarar el repte de respondre els dubtes del públic, alhora que tenen una primera experiència en l’àmbit laboral com a treballadors de la cultura i l’educació. Explainers ha estat adoptat per diversos museus europeus, i CosmoCaixa [8] de Barcelona també ha implementat aquest programa per mediar entre els continguts museogràfics i els visitants.
Aquí teniu comentaris d’alguns dels participants [9] a l’Exploratorium de San Francisco: “You add your own creativity to it; each person as an explainer learns what is really good at […].”“It is really less about the science and about learning typical academic things; it is more about forming new relationships and learning how to interact with people.” En trobareu més al canal de Youtube The Explainers [10].
Els infants diuen la seva al Musée du petit palace a Avinyó
El projecte ‘Au musée avec mes parents [11]’ (‘Al museu amb els meus pares’) del Musée du Petit Palace [12] a Avinyó, és una iniciativa del servei educatiu que forma part d’un programa de cinc sessions destinat a fer que els infants de segon curs fins a secundària descobreixin el museu com a espai per al coneixement i la interacció social, junt amb les seves famílies. En les sessions 4 i 5, els infants escullen algunes obres amb les quals prèviament han experimentat i preparen una visita guiada per als seus pares; esdevenen agents actius per a la cultura i l’educació als museus, involucrant-se en un projecte que es fonamenta en la creativitat, la descoberta de les pròpies capacitats, el desenvolupament de les habilitats comunicatives i de mediació i la recerca d’una veu pròpia.
Per acabar, us mostrem una darrera imatge per a la reflexió que té a veure amb el títol d’aquest post: un robot guia al CosmoCaixa que ens demana de ser el nostre guia. Quines aportacions pot fer la robòtica en la mediació cultural i en l’educació? Creieu que aquests avenços estan en línia amb els postulats basats en les evidències científiques de la neuroeducació [13], segons la qual l’emoció és un dels factors clau en l’aprenentatge? O potser la intel·ligència artificial s’està orientant més cap a l’”edutainment”? Seguirem debatent aquestes qüestions mentre ens preparem per a Interacció 18. Estigueu atents!
“Let me be your guide”: els robots també volen ser guies als museus
Web: Programa ‘Explainers’ al San Francisco Exploratorium Museum [6]
Web: Programa ‘Explainers’ al CosmoCaixa [8]
Web: Programa ‘Au musée avec mes parents’ al Musée du Petit Palace d’Avinyó [11]
Inicieu sessió [14]o registreu-vos [15]per a enviar comentaris
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] http://www.interarts.net/descargas/interarts2577.pdf
[3] http://cercles.diba.cat/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=44835
[4] https://medium.com/@annabaccarin/edutainment-in-museums-how-i-ended-up-here-26887d64f62f
[5] https://interaccio.diba.cat/CIDOC/blogs/2018/dret-educacio-tota-vida
[6] https://explainers.exploratorium.edu/highschool/program
[7] https://www.exploratorium.edu/
[8] http://agenda.obrasocial.lacaixa.es/ca/-/edu-explainers
[9] https://www.exploratorium.edu/video/explainers
[10] https://www.youtube.com/user/ExplOExplainers
[11] http://www.petit-palais.org/musee/fr/au-musee-avec-mes-parents
[12] http://www.petit-palais.org/
[13] https://www.raco.cat/index.php/RevistaPedagogia/article/view/322378
[14] https://interaccio.diba.cat/
[15] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[16] https://interaccio.diba.cat/node/7727