Professores o educadors, han de gaudir de plena llibertat d’ensenyar?
Ensenyar vol dir educar en valors. Aquests poden ser, valors democràtics, de participació o esperit crític. Per tant el debat i qüestionament constant de la mateixa realitat que es viu i s’ensenya.
Fomentar el diàleg a l’aula entorn l’actualitat, conferint total llibertat d’expressió a l’alumne, és un aprenentatge tan important com qualsevol altre. Com ja deia Ferrer i Guàrdia, fa més d’un segle: “L’ensenyament racionalista pot i ha de discutir-ho tot, situant amb anticipació l'infant en la via simple i directa de la investigació personal”. La clau és oferir totes les eines als alumnes per tal de fomentar la seva capacitat crítica i la pròpia construcció de valors.
Si bé, el nostre sistema educatiu no és el de Finlàndia ‘que gaudeix de llibertat pedagògica absoluta. [2]’, pot articular espais que fomentin l’esperit crític de l’alumnat. També més enllà de les emocions [3]. Quan no és així, desobeir [4] pot esdevenir l’única eina de l’alumne, per formar els seus propis criteris i valors.
El professorat és l’activador d’aquest esperit crític, però l’alumnat crea la seva pròpia opinió. Justament sobre la llibertat dels mestres a l’hora d’opinar deia Marta Mata [5]: ‘Penso que és bo que els nens sàpiguen que els seus mestres són tan normals que fins i tot tenen la seva opció política –i/o religiosa– (segons el cas). I que són tan mestres que no la inculquen.’
I com que ja ve el cap de setmana i no us volem avorrir, us deixem amb aquesta mostra del que hauria de ser una bona classe dinàmica i participativa. ‘Anyone”?!
Que passeu molt bon cap de setmana!
Inicieu sessió [6]o registreu-vos [7]per a enviar comentaris
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] https://www.ara.cat/suplements/diumenge/Finlandia-pais-mestres_0_1484851504.html
[3] http://www.nativa.cat/2014/03/censura-tova-leducacio-i-el-totalitarisme-de-les-emocions/
[4] https://directa.cat/actualitat/educar-en-desobediencia
[5] https://ca.wikipedia.org/wiki/Marta_Mata_i_Garriga
[6] https://interaccio.diba.cat/
[7] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[8] https://interaccio.diba.cat/node/7584