Consell d’Europa [2] | Council of Europe Publishing [3]
De què parlem quan parlem de “cultura democràtica” o “cultura de la democràcia”? Quines eines calen per promoure-la? En el nostre entorn més pròxim, quines mesures s’estan adoptant per garantir-la i què podem fer nosaltres? Educació, cultura i democràcia són tres paraules senzilles que sentim diàriament en qualsevol conversa o als mitjans. Es tracta de tres conceptes, però, que associats entre ells menen cap a un sistema de valors complex sobre el qual es basa el concepte de ciutadania.
Fa molts anys que en diversos àmbits, arreu del món, es treballa per avançar cap a una cultura de la democràcia, a través de l’elaboració de models adaptats als requeriments i aspiracions de les diverses cultures que en formen part. “Cultura democrática: un desafio para las escuelas [4]”, dirigit per l’impulsor dels drets culturals Patrice Meyer-Bisch [5], és un exemple de la UNESCO relativament proper en el temps (1995) d’intent de construir una xarxa internacional amb el propòsit d’inspirar els docents en la tasca d’educar per a la cultura democràtica.
“Competencies for Democratic Culture: Living Together as Equals in Culturally Diverse Democratic Societies [6]” és un informe més recent del Consell d’Europa, que enguany celebra els 30 anys de l’entrada en vigor de la Carta Europea d’Autonomia Local [7], que és el principal tractat internacional vinculant que garanteix els drets de les comunitats i dels seus representats escollits. Aquest informe és el resultat d’un procés d’investigació (2014-2017) iniciat per obtenir un model conceptual de competències[1] que capacitin la ciutadania per participar en una cultura de la democràcia. És un dels documents en què es basa el seu programa per a les polítiques educatives de 2018-2019, “Better education for better democracies [8]”, el qual mira d’afavorir contextos de desenvolupament de polítiques per implementar el Marc de Competències per a una Cultura Democràtica (RFCDC, sigles en anglès) i compta amb 3.184.400€ de pressupost.
Imatge de l’informe “Better education for better democracies [8]” (juny 2018)
“El Consell d'Europa ha liderat el restabliment de la confiança a través de l'educació en moltes de les situacions de conflicte que han sorgit a Europa. A través de l'educació també hem pogut ajudar a molts dels nous estats membres en la seva transició a la democràcia.” (Thorbjørn Jagland, Secretari General del Consell d’Europa)
“Competencies for Democratic Culture [6]” proposa un model de competències necessàries perquè els sistemes educatius puguin capacitar els estudiants per ser ciutadans plenament participatius, i per conviure en pau en societats democràtiques culturalment diverses. Aquestes competències inclouen valors, actituds, capacitats i coneixements, i posen un èmfasi especial al respecte pels drets humans, la diversitat cultural, la consciència cívica, l’autonomia personal, la tolerància, l’empatia i la comprensió crítica de l’entorn, entre d’altres. En l’àmbit local català, Carles Barba [9], director de l’Aliança Educació 360 [10],[2] ho expressa semblantment al seu article “De clients a ciutadans: cultura democràtica i educació [11]”: “Qualitat democràtica és també incorporar l’empatia com a quelcom natural. Aquella capacitat per a posar-se en el lloc de l’altre vital i intel·lectualment més enllà de l’obstinada posició de voler convèncer l’altre o directament pretendre imposar el propi criteri. Això s’educa, s’aprèn.”
Esquema dels valors, actituds, capacitats i coneixements que inclouen les competències per a una cultura democràtica
Amb tot, malgrat que es confia que aquest model europeu permeti als sistemes educatius apoderar els estudiants com a agents socials autònoms, capaços de triar i els seus propis objectius en la vida dins del marc que proporcionen les institucions democràtiques i el respecte dels drets humans, l’informe adverteix que aquestes competències són insuficients si no s’acompanyen de procediments i estructures polítiques i legals adequades, i si no es canvien els patrons sistèmics de discriminació i desigualtat en la inversió de recursos en les societats. Aquesta aproximació crítica és similar a la que ja va presentar l’informe “Towards cultural democracy: Promoting cultural capabilities for everyone [12]” elaborat pel King’s College London en col·laboració amb el programa «Get Creative [13]» de la BBC , ressenyat fa uns mesos a Interacció, el qual denunciava els desavantatges estructurals que impedien una participació ciutadana igualitària i equitativa.
Per aquest motiu, “Competencies for Democratic Culture [6]” parteix d’una definició de “cultura” complexa, que comprèn els recursos materials, socials i subjectius de què disposen els diversos grups socials (incloent-hi nacions, ètnies, barris, ciutats, generacions, etc.), entenent que les persones participen de vàries constel·lacions culturals simultàniament, fet que dona lloc al concepte d’interculturalitat que remet a Alain Touraine [14]. A Interacció 18 aprofundirem en tots aquests aspectes de l’educació per a la cultura de la democràcia. Si com a educadors, gestors culturals, estudiants, artistes, càrrecs públics i un llarg etcètera... us sentiu interpel·lats per aquest tema, no hi falteu!
Inicia sessió [16] o registra’t [17] per enviar comentaris
[1] En l’informe s’entenen per “competències democràtiques” les capacitats de mobilitzar i desplegar els recursos psicològics pertinents per respondre de manera adequada i eficaç a les demandes, desafiaments i oportunitats que presenten els contextos democràtics (p. 23).
[2] L’Aliança Educació 360 [18] és una iniciativa impulsada per la Fundació Jaume Bofill [19], la Diputació de Barcelona [20] i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya [21].
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] https://www.coe.int/ca/web/about-us/structure
[3] https://book.coe.int/eur/en/
[4] https://cercles.diba.cat/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=40668
[5] https://cercles.diba.cat/cgi-bin/koha/opac-search.pl?q=ccl=an%3A%22756%22&sort_by=pubdate_dsc&limit=au:Meyer-Bisch,%20Patrice,
[6] https://rm.coe.int/16806ccc07
[7] https://www.coe.int/en/web/portal/-/-thirty-years-after-the-entry-into-force-of-the-european-charter-of-local-self-government-we-must-more-than-ever-ensure-respect-for-its-principles-say
[8] https://rm.coe.int/prems-051418-gbr-2008-brochure-education-21x21-bat-web/16808b39cb
[9] https://twitter.com/CarlesBarba
[10] https://www.educacio360.cat/
[11] http://diarieducacio.cat/de-clients-a-ciutadans-cultura-democratica-i-educacio/
[12] https://interaccio.diba.cat/CIDOC/blogs/2017/Towards-cultural-democracy
[13] https://www.bbc.co.uk/arts/sections/get-creative
[14] https://cercles.diba.cat/cgi-bin/koha/opac-search.pl?idx=kw&q=touraine&sort_by=pubdate_dsc&limit=au:Touraine,%20Alain
[15] https://interaccio.diba.cat/sites/interaccio.diba.cat/files/competencies_for_democratic_culture_en.pdf
[16] https://interaccio.diba.cat/
[17] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[18] https://www.youtube.com/watch?v=uoLTTT9eWhs
[19] https://www.fbofill.cat/
[20] https://www.diba.cat/ca
[21] http://www.mrp.cat/
[22] https://interaccio.diba.cat/node/7738