Directorate-General for Education and Culture (European Commission) [2]
La crisi global de 2008 va ferir quasi bé de mort el sector cultural. Malgrat que els economistes diuen que ja l’hem superada, les conseqüències de les retallades en cultura i de l’augment de l’IVA han debilitat greument el sector; de fet, encara no se n’ha recuperat i els atacs no s’aturen [3]. Això no obstant, la Direcció General d’Educació i Cultura de la Comissió Europea [4] ha presentat ‘The Role of Public Policies in Developing Entrepreneurial and Innovation Potential of the Cultural and Creative Sectors’. Es tracta d’un informe d’un dels grups de treball basats en la fórmula de cooperació Open Method of Coordination [5]. En el marc del Pla de treball per la Cultura (2015-2018) [6], els debats d’aquests d’experts dels estats membres [7] han portat a col·lació la importància dels sectors culturals i creatius en la construcció del futur d’Europa, ja que “they generate considerable economic wealth and form European identity, culture and values” (p. 11).
L’objectiu del document és analitzar el paper de les polítiques públiques en el desenvolupament del potencial emprenedor i innovador dels sectors culturals i creatius (CCS en anglès). En contraposició a altres [8]documents semblants [9], l’informe es focalitza en aquelles mesures que van més enllà del finançament, és a dir, en les estratègies i els programes de suport que es poden dinamitzar des de l’administració. El grup d’experts autor del report arriba a tres conclusions:
A partir d’aquestes conclusions el document enumera un total de nou recomanacions:
Finalment, l’informe de la Direcció General d’Educació i Cultura va més enllà de formular recomanacions per als ens públics. Les seves anàlisis i propostes demostren que el món de la cultura i la creació no és secundari. De fet, pot esdevenir la punta de llança de la transformació de la societat i resoldre els principals reptes als quals ens enfrontem. Però a fi que això sigui una realitat, cal augmentar la inversió pressupostària en tots els nivells de govern.
Per a més informació, podeu consultar el document:
Inicieu sessió [12] o registreu-vos [13] per enviar comentaris
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] https://publications.europa.eu/en/publication-detail?p_p_id=portal2012documentDetail_WAR_portal2012portlet&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=maincontentarea&p_p_col_count=3&_portal2012documentDetail_WAR_portal2012portlet_javax.portlet.action=author&facet.author=EAC&language=en
[3] http://www.ccma.cat/324/teatres-museus-i-entitats-en-perill-per-la-reclamacio-de-liva-de-les-subvencions/noticia/2823557/
[4] https://ec.europa.eu/info/departments/education-youth-sport-and-culture_es
[5] https://ec.europa.eu/culture/policy/strategic-framework/european-coop_en
[6] http://ced-slovenia.eu/wp-content/uploads/2015/09/Workplan-for-culture-2015-2018.pdf
[7] https://europa.eu/european-union/about-eu/countries_es
[8] https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/f433d9df-deaf-11e5-8fea-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-31403779
[9] https://interaccio.diba.cat/CIDOC/blogs/2016/financament-PIMES-culturals
[10] https://interaccio.diba.cat/sites/interaccio.diba.cat/files/nc0217330enn.en_.pdf
[11] https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/2f315f34-2e56-11e8-b5fe-01aa75ed71a1/language-en
[12] https://interaccio.diba.cat/
[13] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[14] https://interaccio.diba.cat/node/7550