Frances Moore [2] i Graham Henderson [3] | Federació Internacional de la Indústria Fonogràfica [4] i Music Canada [5]
La música sol ressonar amb més força entorn les aglomeracions urbanes. S’hi concentren més espais on poder crear i mostrar música, hi sorgeixen més bandes, s’hi celebren festivals, o simplement hi trobem més músics al carrer. Podríem dir que de ciutats musicals en trobem arreu del món, però hi ha unes premisses essencials segons l'IFPI [4], per considerar aquestes, com a ciutats musicals:
• Una escena musical pròspera.
• Accés a espais i llocs.
• Un públic receptiu i compromès.
• Discogràfiques i altres negocis relacionats amb la música.
També és important una sèrie de suports al seu entorn, com per exemple:
• Una infraestructura urbana àmplia.
• Suport governamental de diversos nivells per a la música.
• Educació musical de base.
I hi ha d’altres elements que potser no siguin imprescindibles però es troben sovint en ciutats musicals, com ara:
• Història i identitat musical.
• Turisme musical.
• Reconeixement de la música com a conductor econòmic.
• Ràdios comunitàries fortes amb suport a la música local independent.
• Un so o sons locals diferents i propis.
En definitiva, una ciutat musical o Music City, és per definició, una ciutat que genera molta música i en conseqüència, una economia musical vibrant. I on aquesta esdevé marca de la casa i alhora genera un mercat dinàmic entorn la música. De fet, entre molts governs i certs grups econòmics hi ha interès en les Ciutats de la Música ja que aporten a les ciutats importants recursos econòmics, generen ocupació, a més de crear beneficis culturals i socials.
‘The mastering of a music city’ [6], està pensat com un full de ruta per tal de potenciar la música a les ciutats, de la mida que siguin, amb la facilitat d’adaptar-se a la realitat de cada una d’elles. L’estudi inclou tant les ciutats més conegudes precisament per la seva vitalitat musical ‘Liverpool, New Orleans, Memphis, Nashville o Londres, com per les que aspiren a ser-ho com Bogotá o Melbourne, i promouen un nou entorn musical per a la ciutat. Contempla tant les polítiques públiques com les iniciatives privades, que poden generar a diferents nivells, un entorn més fàcil per als músics i pel sector. Anomena propostes des dels espais de creació, als concerts de petit format, com els grans esdeveniments, i té en compte sobretot els aspectes econòmics de la indústria musical, però també els factors polítics que s’han de donar per facilitar la dinamització musical a les ciutats.
En aquesta línia, Joan Subirats [7], recupera la proposta de Berta Sureda [8] per reactivar la música en viu a la ciutat de Barcelona [9]. Subirats opina que ‘La prioritat política és que la música no solament tingui lloc en grans formats i festivals, sinó en espais de petit format més assequibles i fàcils de programar’, així com passa a d’altres ciutats catalanes com en el cas de Manresa amb el projecte Batalla de bandes [10], Vic amb el MMVV [11], o el projecte de Les cases de la Música [12]. En aquest aspecte, amb una nova ordenança que permetria la música en viu a pràcticament qualsevol local de la capital; s’entreveu un futur més esperançador per la música en viu a la ciutat de Barcelona. El que podria ser un principi i referent com a ‘Music City’, generant un impacte semblant a la resta de municipis del seu entorn.
«Cada ciutat i poble són diferents. L'èxit de 'Music City' contribueix fortament a l’escena musical popular, i genera valor a l'economia local i comunitària en el seu conjunt.» Tom Kiehl [13], UK Music [14], Londres.
HTML The mastering of a music city [15]
PDF The mastering of a music city [16]
Inicieu sessió [17] o registreu-vos [18] per a enviar comentaris
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] https://twitter.com/fmlappe?lang=ca
[3] https://twitter.com/gfhenderson?lang=ca
[4] http://www.ifpi.org/
[5] https://musiccanada.com/
[6] http://musiccanada.com/wp-content/uploads/2015/06/The-Mastering-of-a-Music-City.pdf
[7] https://twitter.com/subirats9
[8] https://twitter.com/bertasureda
[9] http://www.elperiodico.cat/ca/barcelona/20180124/musica-vivo-prioritats-cultura-barcelona-joan-subirats-6575725
[10] http://batalladebandes.cat/index.php/projecte-batalla-de-bandes
[11] http://www.mmvv.cat/ca/videos&video=6cL8ETpNPP4
[12] https://www.casadelamusica.cat/
[13] https://twitter.com/tomkiehl?lang=ca
[14] https://twitter.com/UK_Music?lang=ca
[15] https://musiccanada.com/wp-content/uploads/2015/06/The-Mastering-of-a-Music-City.pdf
[16] https://interaccio.diba.cat/sites/interaccio.diba.cat/files/the-mastering-of-a-music-city.pdf
[17] https://interaccio.diba.cat/
[18] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[19] https://interaccio.diba.cat/node/7439