OCLC Online Computer Library Center
Informe que vol proporcionar al col·lectiu bibliotecari una anàlisi en profunditat dels canvis d’hàbits en el consum i consulta d’informació i en les tendències actuals i futures en matèria d’educació i aprenentatge en línia. L’estudi assenyala les oportunitats i reptes que tots aquests canvis suposen per a les biblioteques tant públiques com universitàries. Els autors plantegen, entre d’altres qüestions, si les biblioteques estan preparades i actuen amb la suficient rapidesa i valentia per adaptar-se a aquestes noves realitats o si els nous estudiants consultaran en un futur les biblioteques o bé podran prescindir-ne. L’informe es basa en la realitat educativa dels Estats Units però resulta d’utilitat per a qualsevol context.
L’equip d’experts que ha elaborat l’informe estudia en profunditat els canvis d’hàbits en la recerca i ús d’informació a l’hora de gestionar el nostre dia a dia, la nostra feina o la nostra educació. Segons l’informe, cada vegada invertim més hores a la xarxa ja que escrivim missatges de text, visionem vídeos, cerquem i llegim informació o interactuem a les xarxes socials. Això fa que una part important de la població sigui cada vegada més experta en l’ús de les tecnologies i dels nous programaris i per tant, els serveis de provisió d’informació – entre ells les biblioteques – ha d’estar molt atents i adaptar-se amb rapidesa i encert a aquests canvis i a les noves necessitats dels usuaris.
Pel que fa al nous models educatius en línia, els autors assenyalen que estem en un punt d’inflexió i en un moment de canvi de paradigma que dóna més importància a la llibertat d’elecció per sobre dels programes tancats; a les solucions a mida per sobre dels recorreguts formatius iguals per a tothom; al sentit pràctic per sobre de la teoria; al fet que cada alumne pugui seguir el seu ritme o a la figura del professor assessor i acompanyant per sobre del professor que dicta classes magistrals i unidireccionals. Canvia la manera d’aprendre i proliferen els llibres electrònics, les unitats didàctiques, els vídeos tutorials i els programes oberts i flexibles.
La principal pregunta que planteja l’informe és si les biblioteques actuals estan preparades per donar suport i resposta a les necessitats i aspiracions dels nous estudiants en línia. Els autors comparteixen dades sobre les noves actituds dels usuaris, sobre l’educació superior en línia, sobre les percepcions i expectatives futures de l’ensenyament en línia i els MOOCs, sobre la percepció que tenen els estudiants sobre les biblioteques i sobre l’aprenentatge en línia. L’informe reflexiona sobre les millors estratègies per comunicar la rellevància de les biblioteques en aquesta nova era educativa i aporta algunes recomanacions per a l’acció immediata.
PDF At a Tipping point: education, learning and libraries [2]
Inicia sessió [3] o registra’t [4] per enviar comentaris
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] http://cercles.diba.cat/documentsdigitals/pdf/E140291.pdf
[3] https://interaccio.diba.cat/
[4] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[5] https://interaccio.diba.cat/node/5483