CONSERVAS/Xnet, Stichting Kennisland, World-Information Institute, National Hellenic Research Foundation/ National Documentation Centre (NHRF/EKT)
Aquest informe presenta casos concrets i nous models de gestió i de finançament d’una nova producció cultural basada en la Cultura Lliure i compartida. Així mateix, apunta algunes recomanacions i estratègies polítiques per afavorir el desenvolupament d’aquestes noves formes d’organització de les iniciatives culturals emergents. L’informe defensa la Cultura Lliure perquè apodera la societat civil, tothom hi pot participar com a consumidor o com a productor i equilibra els drets de productors (a ser reconeguts per les seves contribucions) amb els drets de la ciutadania (per accedir a la cultura d’una manera lliure). El document planteja Com es produir cultura i coneixement en la era digital? Com es poden els recursos existents adaptar-se al nou context actual? Com gestionar i proporcionar accés a la cultura i al coneixement de manera col·lectiva? Quin és el paper de les institucions públiques en aquest nou paradigma?
L’informe, elaborat per la plataforma internacional FCForum, argumenta que les indústries de la cultura i l’entreteniment, els proveïdors de serveis de telecomunicacions i els governs i organismes internacionals intenten controlar els instruments i canals de distribució dels continguts; així mateix, volen fer creure a la ciutadania que aquests canals són l’única via per accedir a la cultura. Segons els autors, aquest model restringeix els drets dels ciutadans a l’educació, l’accés a la informació, la cultura, la ciència i la tecnologia, i atempta contra la llibertat d’expressió i la privacitat. També consideren que la Cultura Lliure ajuda a construir ponts entre els consumidors i els productors de cultura i mostren que hi ha camins professionals i sostenibles de gestionar la producció cultural més enllà dels models tradicionals de la indústria cultural, bastats en un accés restringit i una escassetat artificial de productes.
L’informe presenta alguns exemples i models d’emprenedoria en matèria de cultura lliure que incorporen valors socials, culturals, polítics i econòmics com, per exemple, Play.fm i Eurozine (Viena), VODO (Londres/Berlin), Taringa Música, Freeangle.org, Vilaweb (Barcelona), Blender Foundation i Submarine (Amsterdam). Explica nous esquemes de finançament i models de negoci innovadors com el micromecenatge i analitza les possibilitats, problemes i reptes que planteja aquest model. També estudia la relació de les institucions patrimonials i museístiques amb la Cultura Lliure, planteja com els museus, arxius i centres de documentació repensen els seus models i troben maneres sostenibles de permetre als usuaris accedir al seu contingut, i explica exemples d’arxius digitals oberts com Images for the Future (Països Baixos), BBC Archives (Londres), Open Images (Hilversum) i Fundació Tàpies (Barcelona). S’hi presenten també espais físics que afavoreixen la interacció entre empreses, creadors individuals i iniciatives culturals amb les seves comunitats com per exemple, Empros, FabLab and FabLab, Frown Tails, Hackerspace GR i Some of Nine (Atenes) o Conservas (Barcelona), entre d’altres.
Però malgrat l’existència d’aquestes i altres exemples, l’informe insisteix que cal generar les condicions idònies perquè les iniciatives de Cultura Lliure puguin desenvolupar-se de manera òptima. Els autors consideren imprescindible implementar marcs legislatius i polítiques que garanteixin la sostenibilitat i la prosperitat d’aquestes iniciatives emergents. Així mateix, denuncien que els principals lobbys de les indústries culturals i tecnològiques, així com les entitats de gestió de drets d’autor i copyright dificulten aquest nou escenari per preservar els seus interessos.
L’informe enumera les recomanacions següents:
El FCForum [2] reuneix a les principals organitzacions i veus actives en matèria de Cultura Lliure amb l’objectiu de coordinar un marc global d’acció i una agenda comú per donar resposta als reptes que planteja la nova realitat. Vol ser un espai de formulació de propostes des de la societat civil per enfortir la posició de la ciutadania davant el debat sobre creació i distribució d’art, cultura i coneixement en l’era digital, així com fer front al lobby de les indústries del copyright. L’informe es basa i continua documents previs elaborats també per FCForum com són la Carta para la innovación, la creatividad y el acceso al conocimiento [3] i Modelos sostenibles para la creatividad en la era digital [4]
PDF Sustainable models for shared culture. Case studies and policy issues [5]
Inicia sessió [6] o registra’t [7] per enviar comentaris
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] http://fcforum.net/
[3] http://fcforum.net/es/charter
[4] http://fcforum.net/es/sustainable-models-for-creativity
[5] http://cercles.diba.cat/documentsdigitals/pdf/E130355.pdf
[6] https://interaccio.diba.cat/
[7] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[8] https://interaccio.diba.cat/node/4622