En un moment de molta polèmica sobre la reforma educativa del govern espanyol, us presentem dos llibres de gran actualitat sobre les polítiques d’educació artística i cultural a França, país que es troba també immers en un intens debat sobre l’Educació nacional. Tots dos aporten elements clau per al debat i per a l’establiment de nous canals d’acció. Els autors, reconeguts especialistes en aquest àmbit, aposten per dissenyar un sistema públic d’educació artística i cultural sòlid i ambiciós i destaquen el paper de coordinació que hi haurien d’assumir els governs locals. Ambdues obres aporten tant arguments teòrics com instruments pràctics i fan un repàs ampli a la història institucional i associativa de l’educació artística a França. L’objectiu és oferir idees i instruments al servei dels projectes col·lectius per tal que els centres educatius, els docents, els artistes, els agents i serveis públics i les associacions culturals treballin de manera col·laborativa.
El primer llibre, «Éducation artistique, l’éternel retour? Une ambition nationale à l’épreuve des territoires [2]» de Marie-Chirstine Bordeaux [3] i François Deschamps [4] –tots dos autors amb una àmplia experiència en l’àmbit de la recerca i de la gestió educativa – resulta de gran interès perquè dedica diversos apartats a analitzar en profunditat el paper que hi haurien de jugar els governs locals en el sistema d’educació artística i cultural. Analitza també a fons l’evolució de les relacions institucionals, de vegades difícils, entre els ministeris responsables de l’Educació, la Cultura, la Joventut i els Esports. Aquestes divergències han provocat que, en moltes ocasions, hagin estat les col·lectivitats territorials les responsables de engegar les iniciatives i experiències més coherents i innovadores. En el segon llibre, «L’urgence de l’art à l’école. Un plan artistique pour l’Éducation nationale [5]», Pascal Collin – dramaturg i actor amb una àmplia experiència en la docència teatral – assenyala que l’educació artística pot ser una bona solució als mals resultats del sistema educatiu francès en els informes internacionals com també una manera de democratitzar la cultura i contribuir a una democràcia real. En destaquem també el prefaci que hi fa el reconegut sociòleg d’Emmanuel Wallon on estableix les bases i els punts clau del debat.
Podeu consultar aquests llibres al Centre d’Informació i Documentació [6]
Inicia sessió [7] o registra’t [8] per enviar comentaris i/o votar
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] http://cercles.vtlseurope.com:8098/lib/item?id=chamo:10907&theme=CERC
[3] http://gresec.u-grenoble3.fr/version-francaise/membres/enseignants-chercheurs/bordeaux-marie-christine-21782.kjsp
[4] http://fr.viadeo.com/fr/profile/francois.deschamps1932
[5] http://cercles.vtlseurope.com:8098/lib/item?id=chamo:10925&theme=CERC
[6] http://cercles.diba.cat
[7] https://interaccio.diba.cat/
[8] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[9] https://interaccio.diba.cat/node/4473