L’Arts Education Monitoring System (AEMS) és un projecte de recerca (2011-2013) del programa Cultura de la Comissió Europea que té per objectiu establir una estructura d’anàlisi comuna per comparar la situació de l’educació artística i cultural als països de la Unió Europea. Investiga el marc polític, els actors i els programes de cada país, així com els recursos humans que s’hi destinen. S’ha considerat que els recursos humans són una dimensió clau per a la provisió d’activitats educatives de qualitat, i s’ha prioritzat la seva anàlisi.
L’AEMS és una eina política i un mètode empíric per avaluar el sector de l’educació artística a Europa i pretén recolzar la implementació de polítiques de qualitat i sostenibles. El projecte està coordinat per l’Austrian Institute EDUCULT i hi participen com a socis Interarts (Espanya), Centre for Cultural Research (Zfkf) (Alemanya), Budapest Observatory (BO) (Hongria), Creativity Culture and Education (CCE) i BOP Consulting (Regne Unit).
Pel que fa als resultats, es fa evident que hi ha poc consens sobre el significat del terme educació artística i cultural, s’hi detecten diferents connotacions en funció del país. Mentre que a Espanya i Hongria fa referència a l’educació professional dels artistes, a altres països com Alemanya o Àustria té un significat més ampli i abasta altres àmbits com el desenvolupament econòmic, la inclusió social o el sistema educatiu obligatori. L’estudi mostra que es tracta d’un sector molt complex, amb moltes institucions involucrades i tracta d’esclarir aquesta complexitat. També assenyala que durant el transcurs del projecte els canvis polítics i la crisi financera han afectat les economies i les prioritats dels governs dels països participants, la qual cosa ha afectat de manera negativa molts programes educatius.
S’hi analitzen els tipus de contractes de treball, el gènere, les xarxes i la mobilitat entre països. Es detecta que els treballadors i treballadores d’aquest sector són apassionats, cultes i estan ben preparats, però compten amb pocs recursos i unes condicions laborals bastant precàries. Dominen els contractes freelance tot i que les institucions culturals donen molta importància a les activitats educatives. En general, el sou és baix i hi ha poques oportunitats de desenvolupament professional. Les més afectades per aquesta precarietat són dones altament qualificades. Les xarxes personals són un factor important a l’hora d’aconseguir noves feines. Hi ha també poca mobilitat internacional la qual cosa limita l’intercanvi de coneixement. S’hi assenyala que cal millorar la recollida de dades i realitzar una diagnosi més en profunditat del sector si es vol que l’educació artística i cultural a Europa surti de la precarietat i deixi d’estar condicionada pels canvis i capricis polítics.
L’estudi realitza una sèrie de recomanacions, a continuació esmentem algunes:
Per als governs a escala estatal:
Per a les institucions culturals:
Per als educadors culturals:
A escala europea:
PDF Arts Education Monitoring System (AEMS). Final report [2]
Inicia sessió [3] o registra’t [4] per enviar comentaris
Enllaços:
[1] https://interaccio.diba.cat/members/interaccio
[2] http://cercles.diba.cat/documentsdigitals/pdf/E130144.pdf
[3] https://interaccio.diba.cat/
[4] https://interaccio.diba.cat/form/alta-comunitat
[5] https://interaccio.diba.cat/node/4063