Poder crear amb llibertat

​Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Freemuse

Ofensa, blasfèmia, obscenitat, terrorisme o insults, especialment als símbols, són algunes de les premises amb les que alguns estats europeus censuren la llibertat d’expressió de molts artistes d’arreu del continent.

‘La seguretat, la creativitat, la tolerància i la seva coexistència: La nova agenda europea de llibertat d’expressió artística’, aquesta seria la traducció del títol de l’informe que exposa com els governs europeus tenen la responsabilitat legal de respectar, protegir i complir les obligacions de la llibertat artística.

L’exercici dels drets culturals permet a cada persona desenvolupar lliurement i contribuir a la creació de cultures, inclosa la contestació de normes i valors dominants.  'Universality, cultural diversity and cultural rights’, informe del ponent especial dels drets culturals, Karima Bennoune (2018).

L’informe crida l’atenció també sobre l’alarmant tendència dels governs a acusar artistes en virtut de les lleis existents com ara la legislació antiterrorista, o bé amb l’ús de lleis que prohibeixen ofendre la religió, com perjudicar els ‘sentiments religiosos’ i l’art que es considera ‘blasfèmia’ o ‘obscè’.

Esdevé una anàlisi del dret humà a la llibertat d’expressió artística basat en el seguiment del desenvolupament legal i de polítiques i casos individuals de violacions de la llibertat artística a Europa durant els darrers dos anys (gener de 2018 a octubre de 2019).

Segons el director executiu de Freemuse, Srirak Plipat, 'els valors culturals europeus estan sent desafiats per l’augment del populisme, l’espai més reduït de la societat civil i l’expansió de nous espais públics en línia no regulats que restringeixen la llibertat artística. El nostre informe i les seves recomanacions són l’inici d’una acció decisiva i positiva per afrontar els reptes de la llibertat d’expressió artística tant a l'àmbit europeu com estatal.'

A partir de l’anàlisi en profunditat dels diversos casos, Freemuse proporciona una recomanació dirigida a organismes internacionals rellevants, organismes regionals de la Unió Europea, governs i organitzacions de la societat civil.

Podeu consultar i descarregar-vos l’informe:

Freemuse (2020). The Security, Creativity, Tolerance and their Co-existence: The New European Agenda on Freedom of Artistic Expressionfreemuse.org