Teatre digital: el futur dels teatres del segle XXI?

Teresa Pfaud, Joséphine Dusol, Heidi Wiley | European Theatre Convention

Què necessita el teatre per seguir sent rellevant en la societat del segle XXI? Quines condicions s’han de dur a terme per desenvolupar la innovació digital del teatre? Com la tecnologia digital pot afegir alguna cosa a la màgia del moment teatral?


Aquestes son algunes de les preguntes que es fa European Theatre lab: Drama goes digital, un projecte que s’està aplicant a 8 països de la Unió Europea (UE) des de fa 2 anys. D'una banda, té com a objectiu proporcionar eines que ajudin als teatres a desenvolupar la seva estratègia digital i, d'altra banda, vol contribuir a incrementar l’accés a les arts a través de les noves tecnologies.


Estem vivint una situació constant de canvi i evolució, i som conscients que la innovació tecnològica ha arribat per no marxar. És present en el nostre dia a dia i en molts sectors professionals. Alguns equipaments culturals també han iniciat aquest procés de transformació, si bé, a escala internacional, hi ha moltes organitzacions culturals que encara no són conscients de les innumerables funcionalitats que pot aportar en aquest camp. Un bon exemple és el de l’explotació de dades que permet entre altres coses conèixer i segmentar millor els públics i els seus diferents perfils.


Les accions que s’han desenvolupat en el transcurs d’aquests primers anys del projecte s’han recollit en un repertori, «Digital Theatre. A Casebook» que té com a intenció compartir les experiències i coneixement adquirit amb la comunitat creativa en el seu conjunt.

Aquestes accions s’han dut a terme per tres equips creatius compostos per equipaments teatrals de diferents països:
 

Stage Your City

Coproducció del CDN Nancy Lorraine La Manufacture (França), Kote Marjanishvili State Drama Theatre Tbilisi (Geòrgia), i el Badisches Staatstheater Karlsruhe (Alemanya)

Fotografia: Eric Didym

Aquest projecte no només pretén desenvolupar la digitalització sinó que també advoca per un model de teatre participatiu. Mitjançant la realitat augmentada i vídeos en 360° es construeix un futur imaginari en el qual les ciutats estan governades per la intel·ligència artificial. Els espectadors son partícips d’aquesta realitat hipotètica i poden prendre decisions al respecte pensant en com els agradaria que fossin les ciutats del futur.

 

Idiomatic / Du bit: One Voice, many laguages

Coproducció del Théâtre de Liege (Bèlgica) i del Teatrul National “Marin Sorescu” Craiova (Romania)

Fotografia: Albert Dobrin

Projecte multilingüe i transnacional que utilitza la traducció d’idiomes a través de Google Translate i altres programes com a recurs per diversificar les seves audiències i augmentar l’interculturalitat.

 

Kinetics of Sound: Kraljevo and Peer Gynt

Coproducció del Teatret Oslo (Noruega), i el Croatian National Theatre Zagreb (Croàcia)

Fotografia: Siren Høyland

Projecte de col·laboració en el qual una obra clàssica del teatre croata s’ha realitzat a Oslo, i a la inversa. Les noves tecnologies apareixen al projecte a través de l’audio, les imatges en 3D, el so i altres efectes acústics.


Un text que pretén incidir en la re invenció del sector, i que es complementa amb un seguit de textos escrits per experts internacionals que es pregunten, entre d’altres qüestions, sobre les expectatives del teatre en les noves tecnologies, o sobre com la comunicació digital pot convertir-se en una eina d’apoderament per les audiències.


Malgrat que els propis autors del projecte són conscients que dos anys és poc per aconseguir tots els seus propòsits, consideren que es troben una etapa inicial que ja ha començat a donar els seus fruits i que, de la mateixa manera que les noves tecnologies, seguirà evolucionant amb el pas del temps.


PDF    Digital Theatre: A Casebook. 

HTML  Digital Theatre: A Casebook

 

Inicieu sessió registreu-vos per a enviar comentari

1 comentari

Martín López, Nil
Una iniciativa molt interessant que desconeixia. Moltes gràcies!