Desmemòria històrica

Segurament us heu pogut oblidar alguna vegada de l’aniversari d’algú que aprecieu o fins i tot d’aquella data que va ser tan important per a vosaltres i que no voldríeu oblidar mai. Ara bé, el més probable és que acabem oblidant aquells fets més desagradables que hem viscut a la vida, el nostre cervell així ho sòl fer precisament per poder dur una vida més lleugera.

La memòria col·lectiva és un xic més complexa, malgrat sigui la que millor hauríem de conservar per tal d'avançar i evitar un ‘back to the future’. La memòria històrica com és lògic no es percep de la mateixa manera per tothom, com no és igual arreu, és evident. Normalment depèn de les polítiques i les accions que s’emprenguin, ja sigui a nivell de memorials i nomenclàtors, en l’educació o en el debat a la societat.  De fet, sovint la salut democràtica dels països es mesura en molts aspectes i un d’ells és fruit de la memòria històrica i col·lectiva.

Índex de democràcia per països. Viquipèdia.

Darrerament hem pogut veure com hi sol haver més reaccions davant l’humor sobre certs temes. Això pot passar quan son temes que ens afecten per ser massa propers o bé perquè no s’ha treballat del tot la reparació i la memòria. Creieu que és el cas d'aquest monument? O d'aquesta pel·lícula?

"El poble que oblida la seva història està condemnat a repetirla"

George Santayana

Fins la setmana vinent!

Inicieu sessió registreu-vos per a enviar comentaris