Espais en viu

Live DMA | Creative European Programm for the European Union

La música en viu, es fa veritablement viva quan és capaç d’arribar als circuits i espais més petits, ja siguin bars o cafeteries, ateneus o petites sales de concerts. D’aquesta manera els músics ho tindran més fàcil per donar-se a conèixer i arribar a nous públics.

ASACC, és l’Associació de Sales de Concerts de Catalunya, que forma part de Live DMA. Aquesta és una xarxa no governamental europea que treballa per donar suport i promoure les condicions del sector de la música en directe. Actua en 13 països d’Europa, amb la col·laboració de 17 entitats regionals que coordinen 2500 espais de concerts en total.

A la següent anàlisi de dades ‘The Survey. Facts & figures of music venues in Europe’, hi trobem els resultats d’enquestes fetes a 10 xarxes en 8 dels països de la Live DMA. Alguns dels resultats que presenten tenen a veure amb el mateix Live DMA, però sobretot destacarem les que ens expliquen com són, i com funcionen aquests espais de música en viu.

Una d’elles és la diversitat d’activitats que contenen aquests espais, més enllà dels estrictament musicals. Més de la meitat d’activitats tenen a veure amb un context educatiu i social (56%), i molt a prop hi trobem espais per a músics i d’altres projectes artístics, així com també un 30% de l’activitat es destina a la restauració i als espais expositius. D’aquesta manera, les sales es dinamitzen, a banda dels concets, a través de la diversificació d’activitats multidisciplinars.


 


 

També en els aspectes econòmics trobem grans diferències en les condicions de la majoria d’aquestes sales en funció dels països on es troben. Així podem destacar que a França aquests espais gaudeixen en gran percentatge (més del 50%) de subvencions, mentre que a Catalunya, de manera semblant a les sales espanyoles, la restauració suposa la meitat dels ingressos d’aquestes sales, seguit de la venda d’entrades, i en canvi la subvenció és mínima dins aquest percentatge.


 


 

D’altra banda, també és destacable com aquestes sales ofereixen treball remunerat, a diferència d’altres països on el voluntariat és la peça clau que suporta aquests espais, des d’entitats més petites però tant o més cultural i socialment actives que les grans sales.


 



 

Finalment, de les dades que trobem referents a ASACC, i per tant a Catalunya, ens mostren un panorama prou positiu però poc equilibrat en molts aspectes, com la dependència del consum en restauració en contrast amb la manca de subvenció, i la dedicació de les despeses al personal per damunt de la programació. Si fem la comparativa entre la xarxa catalana i Espanyola, la principal diferència que veiem entre ACCES i ASACC és que l'associació catalana té una xarxa d’espais molt més grans, amb un nombre més elevat de públic i una major part dels costos dedicats a l'ocupació.


 


 


Aquí podeu consultar l'estadística completa:



HTML  The Survey. Facts & figures of music venues in Europe

PDF    The Survey. Facts & figures of music venues in Europe


 


Inicieu sessió o registreu-vos per a enviar comentaris