Entre l’art i la recerca: ArtNodes

Dir. Pau Alsina | Oberta Publishing

Moltes vegades els processos artístics, i els seus estudis d’investigació, es consideren allunyats de les metodologies d’investigació científiques. Però el cert és que sovint són processos comparables, tant en la forma, com en els objectius.

El progrés cognitiu que s’opté a partir d’una recerca científica, és de naturalesa molt similar als projectes d’investigació artística. Com a prova d’això, trobem a la revista ArtNodes un conjunt d’artícles sobre investigació i recerca artística, en comparació directa amb els estudis científics.

ArtNodes és una revista en línia i d’accés obert impulsada que esdevé una confluència entre els Estudis d’Arts i Humanitats, els Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació, i els Estudis d’Informació i Comunicació, de la Universitat Oberta de Catalunya.

La revista s’escriu a partir d’una convocatòria oberta d’articles sobre la interrelació entre art i investigació, que van des de la investigació per i sobre l’art a la investigació a través de l’art, que sovint es reivindica com l’autèntica investigació artística.

Podem trobar-hi una quinzena d’articles, com el de Gerard Vilar, que ens posa d’exemple projectes d’investigació artística que representen avenços en el camp del coneixement, com pot succeir en les ciències, en els quals hi estem més acostumats. També hi ha qui defensa l’acadèmia com un espai sagrat on es duen a terme els processos experimentals que promouen un nou pensament estètic, com en l’article de Henk Slager

En aquesta línia, l’artista i investigador Alex Arteaga connecta amb la investigació mateixa sobre l’estètica, mitjançant la definició de l’estètica lligada a la noció de cognició basada en la teoria de la autopoiesi.

L’article d’Elo Mika, ens parla de la ‘síndrome d’investigació artística’, per tal d’obrir una nova perspectiva de cara a un marc teòric més ampli culturalment. I Dieter Mersch, aborda des del pensament artístic, les relacions múltiples entre art i investigació.

D’altra banda, Teresa Marín, com a artista interdisciplinària, tracta  les promblemàtiques de les polítiques universitàries, especialment en l’investigació artística, els polèmics criteris d’avaluació i finançament o les mateixes condicions laborals dels investigadors, entre d’altres.

També en l’àmbit del Disseny, Jaron Rowan i Marta Camps, investigadors i professors de BAU, qüestionen si la investigació en disseny és possible sense distanciar-se del vessant polític, social, ètic o estètic, a través de processos d’investigació.

Així mateix, Maximilian Lehner, analitza diferents col·laboracions entre art i tecnologia per discutir els criteris al voltant de la mateixa producció de coneixement artístic. I Meredith Tromble, artista i escriptora, professora de l’Institut d’Art de San Francisco, ens mostra i analitza diferents projectes d’investigació artística resultat de la col·laboració entre art i ciència. En canvi, Jennifer Willet, exposa al seu article el projecte Incubator,  processos d’investigació i creació al laboratori que promouen la  relació entre pràctiques dels laboratoris actuals i l’ecologia.

I finalment, els dos últims textos exploren diferents casos d’investigació artística, pròpiament: d’una banda les interfícies difractives com a mètodes d’experimentació artística, redactat pels artistes i investigadors: Belsunces, Benítez, Brandstätter, Escudero, Lamoncha, Pin i Tomàs; i de l’altra, trobem un estudi de cas sobre l’obra d’Antoni Muntadas per Pablo Santa Olalla, en el que s’analitza la relació entre mobilitat i investigació artística.

ArtNodes, és una revista digital, que es publica anualment, i esdevé un compendi d’articles i projectes que interrelacionen art, ciència i tecnologia. Un dels seus objectius, a través del codi obert, és fer realitat la divulgació dels estudis en relació a la confluència de les diferents disciplines.


HTML  ArtNodes 20 - Art i recerca

PDF  ArtNodes 20 - Art i recerca



 


Inicieu sessió o registreu-vos per a enviar comentaris