La tàctica de fer-se el verd per vendre més

Toby Miller | Routledge

El ‘rentat verd d’imatge’ és una estratègia d’abús del moviment “verd” per a preservar  i ampliar el mercat, finalment doncs per a vendre més. L’eina bàsica emprada pel seu desenvolupament és el màrqueting, constitueixen costoses i complexes campanyes de publicitat per a fer propaganda enganyosa sobre la percepció de certs productes i serveis, però també de persones.

Algunes d’aquestes campanyes són força conegudes. Com l’ús per part de Gas Natural d’un logo amb una papallona, connectant-se així amb la natura. O el patrocini del temps a les notícies fet per Repsol. Les vinculacions, però, van mes enllà. Trobem al llibre alguns exemples de col·laboracions d’empreses petroleres, com BP i Shell, amb museus. I no serà estrany veure aquesta vinculació, de patrocinis financers, en projectes culturals. La polèmica de la guia sobre hàbits saludables “Un infant que creix” editada per la Generalitat i publicada aquest 2017 és un clar exemple d’això. Tot i que ja ha estat eliminada la publicació original i renovada la versió després de les crítiques rebudes, era una forma perfecte de greenwashing de marques comercials. Un altre tipus d’exemple és el relacionat amb les celebritats. Leonardo DiCaprio, per exemple, es va prendre un any sabàtic per a dedicar-lo a “volar per el món fent el bé al medi ambient”. Però volar no fa més que generar una gran petjada de carboni; a més, va rodar a Titànic a Popotla (Baja California, Mèxic) gràcies a l’expulsió de les pesqueres locals i a la construcció d’un mur per evitar la intrusió de la població de la zona.

Aquest procediment no és només emprat per grans empreses i famosos, sinó que també s’utilitza amb la connivència i participació de tots nosaltres. «Greenwashing culture» examina la complicitat del món de la cultura en relació amb la crisi del medi ambient. A les conclusions s’encoratja als responsables polítics de tots els nivells territorials a seguir treballant en el foment de les practiques culturals verdes per a que aquestes prosperin en organitzacions culturals i artístiques. Com és el cas de la xarxa IMAGINE 2020 fundada per Europa Creativa i formada per 10 organitzacions culturals que treballa en el binomi art-ecologia.


Podeu consultar aquest llibre al Centre d’Informació i Documentació.


Inicieu sessió o registreu-vos per enviar comentaris