Europa busca una estratègia digital per al desenvolupament de públics

Direcció general d’Educació, Joventut, Esports i Cultura | Comissió Europea, 2017

Facilitar l’accés a la cultura a través de les TIC és un dels temes pendents per a moltes de les administracions públiques. La cultura digital mateixa, o la facilitat d’accedir a continguts culturals a través de noves eines és un repte propi del nostre temps, que cal treballar des dels ens locals i territorials públics perquè ni el coneixement d’eines digitals, ni els recursos econòmics, hi deixin ningú al marge i ajudin a potenciar i dinamitzar el sector cultural.

L’informe que s’inclou dins el Pla de Cultura de la Unió Europea 2015-2018, a banda d’exposar quins són els objectius que persegueix el pla i com s’executarà entorn el mètode obert de coordinació, analitza l’impacte de les eines digitals i desenvolupament dels públics entorn aquestes eines. L’informe ofereix idees per la reflexió i també recomanacions per al canvi. Veu una oportunitat en les noves tecnologies per a la inclusió de col·lectius fins ara marginats així com per a desenvolupar els públics actuals i potencials. Tot i així, es queda en una anàlisi superficial en quant a la identificació de necessitats. Incorpora un  estudi comparat, a partir de les respostes donades a un qüestionari per diferents membres de la Unió (inclosos alguns territoris com Flandes i València). El mateix és poc substancial, tenint en compte la gran quantitat d’informació que després trobem en el buidatge dels casos, als annexos, que és la secció de l’informe que més contingut ens ofereix. Podem aprofitar-la per a explorar sobre casos concrets, navegar per les seves webs i observar les estratègies que plantegen.


Les conclusions del document de la Comissió Europea no son afalagadores, “no hi ha estratègies nacionals o regionals específiques orientades al desenvolupament de públics a través de mitjans digitals”. Per afrontar aquest repte, el document proposa, que la Unió Europea utilitzi les eines digitals amb la finalitat d’augmentar públics, oferint també noves formes de finançament com el programa Creative Europe, i d’altres sorgides a través d’Internet, com el micromecenatge, o el proveïment participatiu que permetin la participació i la co-creació de continguts en comú a distància. Tot i les línies directrius marcades per aquest pla, caldrà veure la capacitat de la Unió per a aconseguir que tots els estats membres caminin junts en aquesta direcció.



HTML Promoting acces to culture via digital means

PDF Promoting acces to culture via digital means


Inicieu sessió o registreu-vos per a enviar comentaris