Ciència ciutadana als barris de l'ICUB. Crònica

Diana Escobar, biòloga, museòloga i màster en Societat de la informació i el coneixement (UOC). Des de 2008 és responsable del programa Barcelona Ciència de l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, al qual recentment s’ha afegit el programa d’Innovació de la Direcció d’Innovació, Coneixement i Arts Visuals.

Diana ens explica breument que les activitats de ciència a l’Ajuntament de Barcelona van començar de forma sistemàtica quan Carme Prats, aleshores directora dels centres i museus de ciències de Barcelona, es van organitzar les tardors de ciències i el portal de divulgació de ciència Medciències i La Talaia.

Els comissionats de l’ICUB van prendre el relleu, i el 2007 es va participar activament en l’any de la ciència. El pla d’activitats va crear els mecanismes perquè la cultura científica quedés integrada en les activitats de l’ICUB. Hores d’ara els programes consolidats comporten activitats que no es fan ni als museus, ni als centres de recerca, ni a les universitats; es cerca fer ciència per i amb la societat: ciència oberta, ciència vinculada al programa de la Unió Europea recerca i innovació responsables (RRI); L’objectiu és trobar la participació compromesa de la ciutadania per apoderar-los i oferir un esperit crític mitjançant el coneixement.

Ciència ciutadana als barris. Interacció17

Festa de la ciència

La Festa de la Ciència és una cita anual, en cap de setmana, al parc de la Ciutadella. Se n’han realitzat onze edicions des del 2007, amb una mitjana anual de catorze mil assistents i més de mil institucions i entitats. Celebrar-la a l’aire lliure d’una banda en complica l’organització, però posar la ciència al carrer és una bona proposta.

Escolab

Escolab és una plataforma de contacte entre centres de recerca i escoles. S’ofereixen visites, tallers i demostracions directament a les escoles, en els centres de recerca. El públic són alumnes de secundària, cicles formatius i batxillerat. No és només per incrementar vocacions científiques, sinó per acostar la ciència, fer-la pròxima...

Oficina de Ciència Ciutadana BCNLab

BCNLab està vinculada a l’administració pública, perquè les administracions locals tenen el vincle més estret amb la ciutadania, podem oferir aparadors públics per reforçar la participació, són neutrals per arbitrar una comunitat de pràctica i poden proposar noves polítiques de ciutat.

L’Oficina ofereix visibilitat, connexió amb espais i esdeveniments, i aliances amb altres agents. Té una base de dades de consultors externs i de ciutadans interessats i, al mateix temps permet la detecció d’infraestructures i tecnologies innovadores. Hi participen diversos grups.

Ciència als barris

El projecte de ciència ciutadana als barris vol agrupar veïns, centres escolars i centres cívics d’un territori. Es planteja un repte, es recullen dades mitjançant una acció, es troben els resultats i s’interpreten.

Els projectes han estat, segons el centre cívic:

• Urgell: qualitat de l’aire
  • Pere VI: mobilitat urbana, Bpath
  • Guinardó: flora urbana i al·lèrgies
  • Baró de Viver: Riu.Net
  • Barceloneta: Observadors del mar
  • Bon Pastor: Mosquito-alert

En tots els casos s’ha buscat una relació entre el territori i la casuística que l’envolta, s’han complert els requisits RRI d’H2020.

Un projecte que va ser BOTTOM-UP, demanat pels veïns del barri, va ser la Bioblitz al Parc de l’Oreneta.

En el futur es pretén que l’oficina es consolidi, que s’ampliïn les accions de ciència ciutadana als barris i que s’implementin en les escoles.

DEBAT

Davant el plantejament si calen nous espais per agrupar les dues cultures, la resposta general és que cal canviar les actituds; polir les estructures que ja tenim i facilitar la consolidació d’una xarxa. Es va posar l’exemple del canvi que han sofert les biblioteques, que ja no són només llocs on es van a cercar llibres, sinó que ofereixen un ventall de possibilitats.