És el moment de reivindicar l’art i la cultura a les ‘smart cities’

Jenée Iyer | Carnegie Mellon University

Les dades ho demostren: a les smart cities les competències pròpies de l’àmbit de les humanitats i les ciències socials, com el pensament creatiu i les habilitats comunicatives, són cada cop més importants. A més, s’estima quela saturació informativa generada amb el big data suposa pèrdues de 900 bilions de dòlars per any, i es necessita l’art públic més que mai per assegurar l’habitabilitat urbana, i també per contrarestar l’impacte negatiu que té en el valor de marca d’una ciutat l’estandardització que comporta la tecnologia.

La definició de ‘smart city’ no és clara, però en termes generals se centra en la manera com la tecnologia pot millorar les funcions municipals. Paraules clau com planificació urbana, big data, la Internet de les coses (IoT) i les TIC formen part del seu marc conceptual, però l’art i la cultura no solen formar part del debat sobre les smart cities. Com a treballadors de la cultura, hem de preguntar-nos quin és el seu paper en el paisatge urbà del present i del futur. Interacció 17 és la cita d'enguany per parlar de totes aquestes qüestions.

Jenée Iyer exposa a «The heart of smart cities» que, a banda de la perspectiva del Centre of Regional Science de la Universitat de Viena, citada freqüentment a les conferències, que estableix els 6 pilars de la smart city, investigadors científics han creat una visió que se centra en la tecnologia, l’organització i les polítiques municipals, i que inclou un segon estrat basat en la governança, les comunitats, l’economia, el medi ambient i les infraestructures.

Visió holística d’una smart city. Font: «Understanding Smart Cities:

An Integrative Framework» HICSS (2012)

Encara que l’art i la cultura no són presents de manera específica en cap d’aquests plantejaments, sense ells no es pot aconseguir la visió holística que es planteja per a les smart cities. I és que la tecnologia és només una eina, però la cultura és un element central per a la sostenibilitat del mercat laboral, l’habitabilitat urbana i la marca de ciutat. Així ho demostra l’Image Project, una mini smart city dissenyada a Chicago en el qual va participar la School of the Art Institute de Chicago, i que és un exemple de com les arts ajuden a desenvolupar la sostenibilitat i la qualitat de vida urbanes. En prenem nota?

PDF The heart of smart cities: A case for the relevance of art in data driven cities

Inicieu sessió o registreu-vos per a enviar comentaris