CACIS Centre d’Art Contemporani i Sostenibilitat El Forn de la Calç

Obrim aquesta sèrie de textos sobre projectes culturals situats a petits municipis amb un dels diversos centres d’art que es poden trobar a la Catalunya rural. El Centre d’Art Contemporani i Sostenibilitat “El Forn de la Calç” de Calders resulta especialment rellevant per dues raons: CACIS, com molts dels centres anàlegs situats a entorns urbans,  té la seva seu a un antic edifici industrial (un forn de pedra). Aquest fet estableix des del primer moment una relació especial entre la seva activitat, la creació i la difusió artística,  i el valor històric i paisatgístic d’aquest patrimoni cultural. L’altre factor que fa rellevant aquest centre és relació que introdueix en la seva proposta creativa i didàctica entre l’art, la història i natura, una relació que no és patrimoni exclusiu del CACIS, ja que el CAN de Farrera fa més de dues dècades que treballa amb paràmetres similars, però en àmbits més amplis als de la creació artística contemporània.

Calders és un municipi de 949 habitants de la nova comarca del Moianès. Dues de les obres clàssiques de la geografia espanyola del finals del XIX i començaments del XX en fan referència: al 1845, Pascual Madoz en descriu el seu paisatge i la seva economia a «Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar» i uns anys més tard, el 1910 Cels Gomis a «Geografia General de Catalunya» parla dels seus tallers tèxtils, els seus molins de farina i la coneguda colònia Jorba.

El municipi va viure el seu moment més àlgid entre 1850 i 1930 quan la seva població es va situar al voltant dels 1.700 habitants. Després de la Guerra Civil, la població de Calders va reduir-se un 50% i va veure com a la dècada dels 80 es situava en el mínim des del segle XIX, amb uns 477 habitants. Paradoxalment, i en contra del que ha passat a molts dels petits municipis rurals del seu entorn, la població de Calders ha anat augmentant poc a poc fins a situar-se al voltant del miler a l’any 2015.

En els camps situats entre el triangle que formen els municipis de Calders, Navarcles i Artés hi trobem un grup d’edificis de pedra on s’hi troba ell Centre d'Art Contemporani i Sostenibilitat (CACIS). CACIS és una iniciativa privada[1] que va néixer l’any 2008 amb el suport de l’Ajuntament de Calders i la Generalitat de Catalunya i es defineix com un “espai dedicat a l'experimentació, la investigació i la difusió de les pràctiques artístiques i culturals amb la voluntat d'estimular la discussió, crítica i reflexió necessària per cercar una nova visió de la realitat, fomentant la sostenibilitat com estratègia de reforma”.

Centre d'Art Contemporani i Sostenibilitat (CACiS) El Forn de la CalçEl centre disposa de cinc espais propis, entre els que destaca El Forn de la Calç de Calders, catalogat com a bé cultural d’interès local i que es troba dins de la llista dels 150 millors elements del patrimoni industrial de Catalunya elaborada pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Pel que fa a la seva estructura de gestió i finançament, a CACIS hi treballen en tasques de gestió i coordinació 5 persones i el seu finançament es mixte: en part públic i en part privat.

CACIS és simultàniament un centre expositiu, una residència d’artistes, i un projecte pedagògic adreçat al públic escolar.  L’any 2015 va programar dues exposicions individuals –d’ Alèxia Lleonart i Roser Oduber- d’arts plàstiques (amb prop de 500 visitants) i dues exposicions col·lectives amb alguns dels artistes que han passat pel centre des de la seva creació.

Centres com CACIS troben el seu sentit i gaudeixen de la seva posició perifèrica, allunyats de les ciutats,  però no reneguen de la construcció de sinèrgies amb d’altres projectes amb els que comparteixin afinitats, ja siguin temàtiques, territorials o estructurals. Durant el 2015 el centre va presidir la Taula de les Arts Visuals de la Catalunya Central, una xarxa que agrupa a 15 entitats del territori relacionades amb les arts visuals i plàstiques, i va organitzar diversos esdeveniments a ciutats com Igualada o Manresa[2]. A banda, forma part de les xarxes internacionals Transartist i Cubo Verde, xarxa de centres, espais i projectes relacionats amb l’Art i la Sostenibilitat.

Tot i estar situat en mig de la natura, CACIS està molt ben connectar amb tota mena d'institucions. A banda de les xarxes ja mencionades, ha signat convenis de col·laboració amb la Fundació SETBA, la Fundació Universitària del Bages, i la Universitat de Barcelona, col·labora amb l’Ajuntament de Manresa, l’Escola de Música d’Artés, i l’Ajuntament d’Artés i forma part del Geoparc de la Catalunya Central, l’Ecomuseu del Moianès, la Red Trans Iberica.

GESTORS

La pintora Roser Oduber, nascuda a Panamà i resident a Catalunya des dels 4 anys, viu i treballa des de fa anys a Calders i és la directora del Centre d'Art Contemporani i Sostenibilitat El Forn de la Calç.

Annexos

PDF Programa CACIS 2016

Inicieu sessió registreu-vos per a enviar comentaris

[1] Gestionada per l’ l’associació cultural Amics de CACiS.