Els hàbits musicals a Catalunya

Sergi Mosteiro, Isabel López | Gabinet Tècnic. Departament de Cultura. Generalitat de Catalunya

Més de tres quartes parts de la població catalana escolta música de manera habitual però no tothom té els mateixos gustos musicals, l’escolta a través dels mateixos mitjans ni en el mateix format. El gènere musical més escoltat per la població catalana és el pop-rock (66,7 %), amb un perfil de seguidors heterogeni. Pel que fa a la resta de gustos musicals, es troba un patró més definit, com la música melòdica i de cantautor, on la població que l’escolta són majoritàriament dones nascudes en la dècada dels 50. El grup que més s’adapta a altres estils però, són els que escolten música clàssica,  segons dades proporcionades per les dues onades de ‘l’Enquesta de participació cultural 2013 i 2014’ realitzada pel Departament de Cultura.  

El telèfon mòbil és el dispositiu més usat pels joves per escoltar música. El 63,3% dels nascuts als anys 90 escolten música a través d’aquest aparell. No obstant, el dispositiu més habitual en les diferents franges d’edat per escoltar música és la ràdio. Més de la meitat dels catalans declaren fer-ho a través d’aquest aparell. Els dos dispositius que el segueixen quant a freqüència d’ús són l’ordinador (26,6 %) i el telèfon mòbil (18,9 %), que han desplaçat el tradicional equip de música (17,2 %) o, fins i tot, els reproductors d’MP3 o MP4 (10,1 %).

La inclusió de la dimensió generacional permet identificar, però, alguns comportaments diferenciats. Escoltar música a través d’un aparell de ràdio convencional és un hàbit propi de persones nascudes al voltant dels anys cinquanta (69,2%) i seixanta (69,8%). En canvi, escoltar música a través de l’ordinador és un hàbit molt més estès entre els nascuts en la dècada dels vuitanta (51%) qui, a més, són els que més han incorporat dispositius com els reproductors d’MP3 o MP4 (18,5%) o, fins i tot, les tauletes (4,5 %).

Pel què fa a l’assistència a concerts, un 33,8 % de la població catalana declara haver assistit a algun concert al llarg de l’any 2014. La freqüència mitjana d’assistència a música en viu se situa al voltant dels 3-4 concerts l’any, bona part dels quals són gratuïts (44,9 %). Els concerts de música flamenca, llatina o folk són els que presenten un públic més transversal generacionalment.

L’any 2014, però, un 18,7 % de la població declarava haver vist concerts per Internet, via Youtube, Vimeo o plataformes de reproducció en temps real (streaming). De nou, el factor edat determina l’ús d’aquestes plataformes. El perfil de les persones que miren concerts per Internet se situa a l'entorn de la generació dels vuitanta (28,0 %) i, sobretot, dels noranta (38,4 %).

 PDF Els hàbits musicals a Catalunya

Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris

1 comentari

Martinez Illa, Santiago

Bona feina companys!

I erase una vez un joven a un móvil pegado!!!