L'Associació Catalana d'Escoles de Música convoca una assemblea extraordinària per abordar la sotenibilitat dels centres

educ@diba #114

Un centenar de les 180 escoles de música municipals que hi ha a Catalunya es poden veure obligades a tancar si no els arriba la subvenció de 230 euros per alumne per part del Govern. Tal com va avançar l'ARA, fonts del departament d'Ensenyament van reconèixer el novembre passat que és difícil mantenir aquestes ajudes en els pressupostos del 2014 perquè les seves prioritats són les llars d'infants, els conservatoris i els estudis artístics. Per evitar tancaments i garantir la sostenibilitat dels centres, l'Associació Catalana d'Escoles de Música (ACEM), entitat on hi ha adherides 110 escoles, ha convocat una assemblea extraordinària el proper 23 de desembre en què ja han confirmat la seva presència més d'una trentena d'ajuntaments.

Segons l'associació, el centenar d'escoles en perill de desaparició són les que estan gestionades per un organisme autònom -i, per tant, la seva viabilitat depèn de les ajudes econòmiques externes- o per ajuntaments amb menys de 20.000 habitants, perquè estan més limitats econòmicament, entre les quals hi ha Berga (Berguedà), Sallent (Bages) i Vacarisses (Vallès Occidental). De moment, en els dos últims anys ja ha tancat les seves portes la de Moià (Bages); la del Pallars -el consorci de la qual el formen 19 ajuntaments i el Consell Comarcal, i té 270 alumnes- es pot veure obligada a fer-ho el curs vinent si no arriben les ajudes, i la d'Artesa de Segre (Noguera) s'ha privatitzat. Les altres escoles municipals que també perdran les subvencions són les de dansa, en què hi ha prop de 1.500 alumnes i hi treballen una seixantena de professors. "A banda del problema pressupostari, el Govern té una falta de visió general del projecte de país dels ensenyaments artístics", raona Faura. Per la responsable de l'ACEM, les escoles municipals de música i dansa no només són centres educatius sinó també "espais vertebradors i iniciadors de projectes artístics en contextos democràtics multiculturals, veritables agents del canvi social i contribuïdors en l'assoliment de l'èxit escolar dels ensenyaments del règim general.

De 600 a 230 euros

La retallada d'ajuts d'aquests centres ve de lluny. El curs 2010-2011 Ensenyament va reduir la subvenció per alumne de 600 a 460 euros i el curs següent es va tornar a rebaixar fins als 230 euros. Actualment les escoles estan pendents de rebre les ajudes del curs 2012-2013. "El curs 2011-2012 les diputacions van haver d'avançar l'import", indica Faura. Ensenyament ja ha optat per aquesta fórmula per finançar les escoles bressol. El 15 de gener hi ha prevista una nova reunió entre l'ACEM i el director general de Centres Públics de la conselleria, Antoni Llobet. L'associació, que s'ha reunit amb tots els representants dels grups parlamentaris, reclama una reunió amb Irene Rigau.

Font :  educ@diba #114

Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris

Etiquetes:
educació, crisi