Us dono la benvinguda a Interacció

És un goig per a mi presentar aquesta nova edició d’Interacció, un esdeveniment que compta amb una llarga trajectòria i que els treballadors de la cultura sempre han valorat com una veritable fita.

Enguany, com sabeu, hi ha novetats importants pel que fa als formats, amb debats, tallers, presentacions, passis de vídeos i una mostra de projectes. Però l’esperit d’Interacció continua essent el mateix: situar aquest esdeveniment en el centre de la gestió i les polítiques culturals, i fer-ho amb un programa atractiu que generi el debat i susciti, al seu torn, preguntes i respostes per poder afrontar molt millor els reptes que té plantejats avui dia la cultura. Prèviament, com sabeu, ha funcionat una comunitat virtual que ha tingut un gran seguiment i de la qual estem particularment satisfets, ja que ha estat el millor preàmbul de les sessions que tindran lloc durant aquests intensos dies.

Des d’aquí vull agrair la implicació del personal del Centre d’Estudis i Recursos Culturals en l’organització i posada en funcionament d’aquest esdeveniment. El CERC porta molts anys actuant en el nostre territori i analitzant la viabilitat i l’impacte de les polítiques culturals que es desenvolupen en el nostre municipi. I Interacció és el lloc on conflueixen moltes d’aquestes anàlisis, moltes d’aquestes discussions. El valor actual d’Interacció és, justament, servir de fòrum obert, de lloc on intercanviar experiències i visualitzar-les. El valor d’esdevenir, en suma, una gran àgora de la gestió cultural.

Dit això, no vull amagar que ens trobem en un moment molt delicat per a la cultura. Els ajustos que han hagut de fer els poders públics l’han afectada de ple en tots els àmbits: des de les despeses ordinàries de funcionament fins a les programacions, amb una davallada, també, del nombre de persones que assisteixen a determinats esdeveniments. No serveix de res amagar aquesta realitat, però hem de ser capaços, al mateix temps, de generar noves expectatives i noves alternatives de funcionament, amb més imaginació i creativitat, tot explorant noves vies de finançament i aconseguint que nous públics s’hi interessin.

No és aquesta una tasca fàcil. I precisament un dels grans valors d’Interacció és debatre sobre aquestes qüestions i posar damunt la taula quines alternatives reals, serioses i estructurades existeixen per fer front en aquesta situació que travessa la cultura. I justament, aquests dies, es parlarà de quin paper ha de jugar. Perquè a banda dels ajustos econòmics, que són importants i que l’afecten de ple, hi ha d’altres qüestions candents, com la discussió al voltant del caràcter de servei públic que ha de posseir.

Crec que la cultura ha d’abanderar un ineludible caràcter de servei públic. I això ho hem de tenir molt present des de les administracions, ja que la nostra tasca s’adreça als ciutadans i és a ells a qui devem la nostra tasca política i la nostra voluntat de servei. I un altre punt que voldria subratllar, i que sempre ha tingut una gran presència a Interacció, és la necessitat de tenir present la dimensió municipal de les polítiques culturals. El municipi és el primer nivell de serveis per al ciutadà i aquell en què, sovint, es veu més ben reflectit i implicat. Des de la Diputació creiem que la cultura ha de continuar essent local, i per això vull destacar que aquesta qüestió serà present en alguns dels debats, sempre vinculada a la sostenibilitat, la innovació i el servei públic.

Només em resta desitjar-vos que aquesta nova edició d’Interacció us sigui ben profitosa. I que contribuïm, tots plegats, a fer possible que aquests nous formats que ara encetem es consolidin amb l’objectiu que Interacció sigui, com ha estat fins al moment, el brollador d’idees i el referent de discussió de les polítiques culturals.

Joan Carles Garcia Cañizares

Diputat adjunt a la Presidència i Delegat de Cultura