Gallery as community: art, education, politics

El programa'The Street' és una iniciativa de la galeria londinenca Whitechapel Gallery que funciona des del 2008. Es tracta d’un programa sobre el paper pedagògic, social i polític de les galeries d’art i la seva relació amb les comunitats on s’ubiquen. Aquesta obra, editada per la mateixa galeria i coordinada per una de les seves curadores, Marijke Steedman, recull les converses amb alguns dels participats (comissaris d’art, artistes i directors i responsables d’educació de galeries d’art del Regne Unit).

L’objectiu del programa és proporcionar un espai de reflexió perquè els professionals i els artistes puguin debatre de manera oberta sobre quin ha de ser el paper i la funció d’aquestes institucions artístiques en la societat actual, en un context social, polític i econòmic que ha variat molt en els últims anys. S’hi fa referència al període de govern laborista, on segons Steedman, el finançament públic era generós però condicionava les institucions artístiques a assumir un paper d’agents de regeneració urbana i de cohesió social i se’ls reclamaven resultats econòmics, en detriment de l’experimentació artística.
 

Shirbutt Street. Whitechapel Gallery

Shirbutt Street. Whitechapel Gallery
 

«Gallery as community: art, education, politics» inclou deu converses, precedides d’una introducció, on els participats debaten sobre els conceptes de comunitat, d’educació, d’espai públic i de participació. Es plantegen preguntes com: a qui s’ha de dirigir la galeria, què ha d’aconseguir, com ha de treballar amb els artistes. Analitzen també la situació i el context polític i econòmic actual, així com les tensions, obstacles i contradiccions que hi troben. L’obra tanca amb un apartat on es presenten alguns dels projectes desenvolupats dins el programa 'Street'. Segons Steedman, els  seus resultats han estat variats - no sempre satisfactoris – i en ocasions polèmics, però insisteix que l’objectiu de la iniciativa no és presentar una guia ni unes orientacions metodològiques per desenvolupar programes comunitaris, sinó propiciar la reflexió i l’experimentació.
 

I think a lot of what I was doing then was about critiquing neo-liberal funding policies and their impact on the work that we were doing. With hindsight it reads like programming emerging from a bountiful era of funding. But it feels now that the game is up"  Marijke Steedman, (Chapter 10 – Inherent Tensions)


Podeu consultar el llibre al Centre d’Informació i Documentació.
 


Steedman, M. (Ed.) (2012).«Gallery as community: art, education, politics». London : Whitechapel Gallery.
 


 


Inicieu sessió o registreu-vos per enviar comentaris