Investir la culture. Actes du Forum d’Avignon Culture, économie, médias 2011

El Forum d’Avignon és un laboratori d’idees que té per objectiu analitzar la relació entre la cultura i l’economia i proporcionar canals per a la reflexió dins l’àmbit internacional, europeu i local. Es va crear el  2006 amb el suport del Ministeri de Cultura i Comunicació francès i cada any organitza un fòrum internacional amb personalitats i professionals de la cultura, la política, les indústries creatives, l’economia i els mitjans de comunicació.

El llibre que aquí us presentem recull els debats i les conclusions del Forum d’Avignon 2011 titulat “Investir la culture”.  Al llarg de l’any el Lab del Forum d’Avignon prepara i encarrega estudis, entrevistes i enquestes amb les quals es treballen els temes que es discutiran en el fòrum. En l’edició del 2011 els eixos temàtiques que es van debatre van ser els següents:

  • La inversió en cultura. Va ser l’eix central d’aquesta edició i es va discutir sobre quins criteris i arguments han de guiar les inversions en cultura? Quines han de ser les estratègies a l’hora d’engegar els projectes? Com s’han de posicionar els diferents agents culturals (creadors, institucions, empreses, entitats, ...)? Com mesurar el valor i els costos dels equipaments i produccions culturals?
  • Referenciar i prescriure la cultura en línia. Quins són els prescriptors més influents i quin paper juguen els intermediaris de la informació en línia? Com s’estan posicionant Google, Amazon, Facebook, Apple o Spotify en la configuració dels nous mercats de les indústries culturals? Es pot parlar de  neutralitat, transparència i independència en el resultat de les recerques? Com protegir la diversitat cultural? Quin paper han de jugar periodistes o bibliotecaris en aquest context? De quina manera han d’intervenir les institucions públiques? 
  • Les pràctiques culturals en un entorn cada vegada més connectat. La proliferació de dispositius mòbils i serveis intel·ligents ha revolucionat les pràctiques culturals i la manera de crear, distribuir i consumir cultura. Com repensar i adaptar la cadena de valor de la cultura i com situar-la al cor de l'economia global?
  • La gestió de la propietat intel·lectual. Aquest debat, que va comptar amb la intervenció de l’expresident Nicolàs Sarkozy, va ocupar gran part del fòrum. S’hi va analitzar en profunditat el panorama de la gestió de la propietat intel·lectual i la mercantilització dels béns culturals al món, la regulació de l’streaming i el cloud computing. o la pirateria a internet.

 A continuació també podeu consultar els estudis previs elaborats per analitzar i il·lustrar cada un dels eixos temàtics:

 De l’intuition à la décision : qui décide d’investir dans la culture? [PDF]

 Référencer les œuvres culturelles, prescrire la culture? [PDF]

 Culture et écrans et services connectés! [PDF]

 Agir pour la propriété intellectuelle [PDF]

Podeu consultar aquest llibre al Centre d’Informació i Documentació

Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris