Els lectors de revistes culturals o quan els estudis tenen mancances metodològiques

Asociación de Revistas Culturales de España (ARCE)

A través dels resultats d’una enquesta efectuada a un total de 943 persones, aquest estudi busca realitzar una fotografia del perfil de lector de revistes culturals i de com aquesta ha anat evolucionant en l’entorn digital i els nous hàbits de lectura detectats i quines són les oportunitats i reptes que se’ls presenta a les revistes culturals davant d’aquests resultats palpats.

Segons l’informe, el perfil de lector de revistes culturals detectat és el d’un home (75%), adult (40% té entre 46 i 60 anys i 28% té entre 31 i 45 anys), amb estudis superiors (88%) i està en actiu (74,1% treballa).

Pel que fa als hàbits de lectura, les dades mostren un marcat perfil de grans lectors (7 de cada 10 llegeixen més d’1 hora al dia) i 9 de cada 10 han llegit un llibre en el darrer mes.

El perfil de lectors de revistes culturals ofereix un marcat perfil d’omnívor cultural: amb interès per la cultura en general (7,3 sobre 10) i, en especial en les activitats relacionades amb els llibres (8,9), les revistes (7,9) i la música (7,9). A banda, són àvids lectors: 7 de cada 10 llegeix més d’1 hora al dia i; 9 de cada 10 han llegit un llibre en el darrer mes.

Les noves tendències digitals són més que palpables a ulls de l’informe: l’adquisició de productes culturals a través de la xarxa és molt elevada, sobretot entre la població més jove. Entre la població jove trobem els majors índex d’accés a blocs, xarxes socials i continguts audiovisuals.

Aquest últim tret distintiu és sens dubte un dels reptes que se’ls presenta a les revistes culturals: l’obtenció de continguts en canals digitals i un model de continguts sense cost per al lector que ofereixen els blocs i altres continguts en línia.

La presencia a les xarxes socials s’assenyala com una de les oportunitats a tenir present i la possibilitat que ofereix a les revistes culturals a l’hora de donar visibilitat al seu projecte i poder captar nous lectors/subscriptors.

Dubtes sobre les dades sociodemogràfiques de l’estudi

Cal prendre algunes de les dades referenciades a l’informe amb certa cautela. Tal i com assenyala a la nota metodològica i confirma en la presentació del qüestionari, d’entrada aquest ha estat completat per gent que ja se suposa és lectora d’alguna revista cultural vinculada a l'associació ARCE (sigui o no subscriptora).  

Atenent al  format de difusió (en format digital, a través de la web i xarxes socials d’ARCE) i que en cap moment es faci esment si les dades han estat o no ponderades, els resultats sociodemogràfics obtinguts semblen respondre més al perfil de persona que ha omplert el qüestionari, més que no pas al perfil de lector de revistes culturals.

A través de CULTURABase pot accedir-se als resultats de les darreres enquestes d’hàbits i consum culturals i veure els resultats anotats respecte els lectors de revistes culturals: atenent al sexe, d’una banda, i al nivell eductiu i laboral, de l’altre.

Si bé és cert que hi ha predomini masculí entre els lectors de revistes culturals, les diferències no són tant abismals com s’afirma en aquest informe: Al menys un cop al mes el 21,2% dels homes i el 19,9% de les dones enquestades llegeixen una revista cultural. Les pautes de comportament a nivell d’estudis i situació laboral no marquen diferències: entre els que llegeixen almenys un cop al més una revista cultural, el pes majoritari recau entre els que tenen estudis universitaris (37,6%) i estan en actiu (25,3%).

PDF Los lectores de Revistas Culturales. Perfil y nuevos hábitos de lectura

Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris