Interacció arrenca amb una aposta decidida pel valor públic de la cultura

En un acte celebrat al Centre d’Estudis i Recursos Culturals, davant d’un nodrit auditori de persones del món de la gestió cultural, la diputada Mònica Querol, el diputat Ferran Civil i el conseller de cultura, Ferran Mascarell, han desgranat, els trets principals de la nova edició d’Interacció, tot revelant-nos alguns dels trets més importants que en definiran i n’inspiraran l’organització i el desenvolupament.

Interacció: una àgora de la gestió cultural

La diputada Mònica Querol ha definit, en primer lloc, els nous formats d’Interacció i n’ha exposat els objectius, situant-los al voltant de l’anàlisi de nous paradigmes culturals, el debat de qüestions candents i la difusió de noves pràctiques, tot plegat al voltant de tres eixos principals: innovació, sostenibilitat i món local. Al mateix temps ha destacat la importància de crear una gran àgora de la gestió cultural i ha emfatitzat la importància de les tecnologies en aquest procés, amb l’ús de nous suports vinculats a Internet. El diputat Ferran Civil s’ha referit, per la seva banda, als trenta anys d’història d’Interacció i ha remarcat els canvis que han tingut lloc en la cultura, amb el pas a la professionalització del col·lectiu i la nova importància que han adquirit les indústries culturals.  La seva intervenció ha destacat, igualment, que la cultura ha de ser una prioritat en temps de crisi, sense que les actuals circumstàncies econòmiques en justifiquin la relegació.

La cultura en el nucli dur de les prioritats

El conseller Mascarell ha fet una defensa del valor públic de la cultura i ha lamentat que aquesta ocupi encara un lloc secundari. Al seu entendre, però, cal situar la cultura en el nucli dur de les prioritats. Per Mascarell, un país culte és un país que progressa millor i que es constitueix de manera més sòlida al voltant dels valors de la justícia, la llibertat i la cohesió. Al mateix temps ha destacat que Catalunya és el cinquè cluster cultural d’Europa. Per últim ha apostat per disposar d’eines fortes al servei de la cultura, amb un parlament amb poder de legislar en aquest àmbit i amb una administració eficient, que disposi d’objectius clars i que advoqui per la cooperació cultural i el consens.

En aquesta sessió també s’ha presentat un vídeo explicatiu de la nova edició d’Interacció, en què se n’ha exposat el gir estratègic i l’obertura cap a nous agents, amb models innovadors basats en el treball cooperatiu i les solucions imaginatives en un context de crisi. A continuació el director del CERC, Carles Prats, ha mostrat la nova plataforma interactiva que defineix, en gran part, la nova aposta d’Interacció.

Els municipis com a motors de la cultura

L’acte ha finalitzat amb una entrevista a la diputada Mònica Querol, realitzada pel periodista televisiu Carles Prats Padrós. Durant aquesta entrevista, Querol ha advocat per la pròxima llei de mecenatge i el crowdfunding, tot destacant el capital social de què disposa Catalunya, amb una sòlida xarxa d’entitats, associacions i equipaments vinculats al món local. Igualment ha remarcat que el sector públic ha de fomentar la cultura i aconseguir-ne la democratització, en col·laboració també amb el món privat. Per Querol el món local és clau en aquest procés. Els municipis són els motors directes de la cultura i no hi ha cap administració que tingui un contacte tan directe amb els ciutadans. Preguntada sobre les subvencions n’ha defensat l’existència, però ha advertit que la cultura ha de ser sostenible i que per assolir aquest objectiu cal clarificar estratègies i establir complicitats entre el sector públic, el privat i la ciutadania.

Etiquetes:
convocatòria