El repte de posar ales a la música

Comissió Europea

La música ens posa els pèls de punta. No cal res més que una bona melodia per regirar a tots aquells qui l’escolten, aquí o a París, a Tokyo o a Buenos Aires. La música creua fronteres i ens fa saltar, ballar i emocionar arreu. No importa on siguem, no importa d’on vinguem. Ben sovint, el seu so, el seu ritme i els missatges que transmet,  tenen la capacitat d’aturar el món.
 

Més enllà d’aquestes sensacions, però, tots sabem que allò que a primer cop d’ull sembla que es mogui sol, funciona gràcies a una indústria molt potent. Una indústria que ha patit en primera persona la irrupció de la tecnologia i la revolució digital, veient-se obligada a lluitar per regenerant-se i mantenir-se un lloc dins del sector cultural i creatiu.


La música creua fronteres, però encara podria fer-ho més i millor. Almenys, això és el que creuen els autors d’aquest informe europeu, que posa en el punt de mira els principals obstacles, reptes i oportunitats als quals s’enfronta la música europea quant a la seva  exportació.
 


L’informe “Music Moves Europe – A European Music Export Strategy” pren el nom d’una proposta d’acció preparatòria presentada l’any 2017 al Parlament Europeu. En concret, aborda un dels quatre objectius de la proposta Music Moves Europe: desenvolupar un enfocament estratègic per a la promoció de la música europea al mercat internacional.
 

Després d’una primera part introductòria, on es resumeixen les característiques del sector i es fa una anàlisis de la situació actual de l’exportació de música a Europa, la segona part entra en matèria i presenta un pla d’acció per tal d’impulsar un sector musical europeu pròsper a escala internacional. Aquesta aproximació s’anomena pels autors “European Music Export Strategy” o, simplement, “The Strategy”.
 

Els ojectius principals de The Strategy són:
 

  • Millorar l’estructura del mercat musical europeu.
  • Millorar l’entorn administratiu i reglamentari de les activitats musicals transfrontereres.
  • Donar suport estratègic al desenvolupament d’exportació de música europea.
  • Aconseguir progressos significatius en la circulació transfronterera de la música europea dins i fora de la UE.
  • Realitzar les tasques sistemàtiques de recopilació i anàlisi de dades.
     

Per tal d’aconeguir-ho, The Strategy identifica quatre grups: el sector de la música en sí mateix (artistes, professionals i empreses), les organitzacions representatives del sector, els estats membres de la UE i les institucions de la UE.
 

En funció de les característiques i necessitats de cada grup, s’ha articulat una estratègia dividida en 6 etapes:
 


En definitiva, aquesta estratègia aspira a reflectir, amb la major precisió possible, les prioritats i aspiracions de tot l’ecosistema musical europeu, així com impulsar una millora significativa de l’èxit transfronterer de la música europea.
 

D’altra banda, l’estudi conclou que les polítiques estructurals i les barreres reglamentàries i de mercat segueixen obstaculitzant la capacitat de la música europea en termes de circulació eficaç dins i fora de la UE. Paral·lelament, però, detecta un marge de maniobra considerable a l’hora d’enfortir els mercats nacionals i d’articular millor els esforços d’exportació per part de les organitzacions europees, els estats membres de la UE i totes les institucions pertinents.
 

Posar ales a la música no és fàcil. No es tracta de deixar que se l’endugui la corrent, sinó que se li ha de marcar el camí. La música no arriba enlloc per atzar, i aquest estudi ho deixa clar.
 

Per a més informació, podeu llegir l’estudi complet.
 

PDF    Music Moves Europe – A European Music Export Strategy

HTML Music Moves Europe – A European Music Export Strategy
 

Inicieu sessió o registreu-vos per a enviar comentaris