Hi ha alguna cosa nova a dir sobre Barcelona?

Mari Paz Balibrea | Palgrave Macmillan

El llibre fa servir el cas de la ciutat de Barcelona per a teoritzar sobre ciutadania i transformació cultural, argumentant que la lògica econòmica i política de la ciutat creativa, vinculada a la cultura, és un paradigma clau per comprendre com es defineix la ciutadania en el context urbà neoliberal.

Realitza una revisió que posa el focus en la relació entre el govern i la ciutadania. La referència en el títol al capital cultural invoca la conceptualització de Bourdieu, però el text es posiciona des d’una concepció foucaultdiana i per tant biopolítica del concepte. S’ha teoritzat molt sobre la política cultural de Barcelona, explorant diverses vessants que es relacionen amb el desenvolupament de la cultura a la ciutat. L’anàlisi del llibre va més enllà perquè conté alhora teoria cultural i estudi del cas concret de Barcelona des de l’any 1979 . Per aquest estudi de cas, es centra en el paper de les institucions públiques que gestionen la cultura a la ciutat (especialment l’ICUB) i també en dos sectors específics: l’esport i el món del cinema.

Les interseccions que es donen entre la cultura i l’esport ajuden a entendre la direcció ciutadana de la que es parla al llibre. El fet és que la unió entre aquests dos components en el desenvolupament de polítiques públiques culturals ha estat usada com una estratègia comú degut a la capacitat de l’esport per a fomentar l’enfortiment de la identitat i la integració. Analitza els exemples dels Jocs Olímpics del 92 i també la influència del Futbol Club Barcelona. La globalització de la ciutat a la que es sumen fenòmens com els JJOO o el FCB associada a la marca Barcelona i a la promoció de la destinació turística és pur màrqueting i aconsegueix seduir.

«The global cultural capital. Addressing the Citizen and Producing the City in Barcelona» vol demostrar el poder que té aquesta marca Barcelona per interpel·lar la vida amagant la voluntat d’explotació dels sistemes globals i l’estructura de dominació neoliberal. La imatge de Barcelona mobilitza la fantasia neoliberal de la transformació social.


Podeu consultar aquest llibre al Centre d’Informació i Documentació.


Inicieu sessió o registreu-vos per enviar comentaris