El valor (també) econòmic dels museus, a debat

NEMO (Network of European Museum Organisations)

Quina mena de valor creen els museus? Un dels criteris més estudiats en els darrers temps per mesurar l’activitat de les institucions culturals és el valor econòmic, considerat des d’una perspectiva holística que integra també el valor social, educatiu i de desenvolupament urbà, entre altres. Precisament aquest va ser el tema de la 24a Conferència Anual de la Xarxa d'Organitzacions de Museus Europeus, ‘NEMO’ (en anglès, Network of European Museum Organisations), que el novembre passat va comptar amb 170 participants de 36 països i de la qual presentem el document resultant: «Money matters: The economic value of museums.»

Aquest informe s’estructura en tres apartats en els quals es reflexiona a l’entorn de la creació de valor als museus, els efectes mutus en sectors com el turisme o la salut i els models de negoci museístics que funcionen, a través d’exemples de diferents països europeus com la xarxa ‘Stichting AmsterdamMuseums’ (SAM) i els seus projectes col·laboratius, la iniciativa ‘Upper Rhine Museums Pass’, que agrupa 330 museus de regions alemanyes, franceses i suïsses, i el POLIN Museum de Varsòvia, un model publicoprivat que l’any passat va guanyar el premi al Museu Europeu de l’Any.

Destaquem l’aportació de Pier Luigi Sacco, professor d’economia cultural a la Universitat de Milà, que d’inici estableix els canvis que s’estan produint actualment pel que fa a la creació de valor dels museus, i que passen per ser temples de coneixement en una primera fase, centres d’entreteniment en el marc del desenvolupament de les indústries culturals, i finalment comunitats participatives amb un alt impacte social. És en aquest darrer punt que Sacco insisteix sobre la necessitat de trobar models operatius adequats que posin en relleu i incrementin el valor econòmic, de benestar, turístic, artístic i creatiu dels museus locals, i que Richard Naylor, director de l’àrea de recerca de BOP Consulting, s’encarrega de presentar amb detall.
 

Richard Naylor: How do you decide what methodapplies best to your museum?

En suma, «Money matters: The economic value of museums» és un document que cal tenir present en el debat sobre el valor de la cultura, especialment en el marc actual de redefinició del projecte d’Europa i l’auge de les indústries creatives.



HTML Money matters: The economic value of museums

PDF Money matters: The econòmic value of museums




Inicieu sessió o registreu-vos per a enviar comentaris