Les polítiques culturals públiques, més enllà de l’impacte econòmic.

Yann Nicolas i Olivier Gergaud | Ministère de la culture et de la Communication

Per tal de posar en valor les polítiques culturals, cal legitimar l’acció pública, sobretot tenint en compte el context de retallades que afecta especialment al sector. Avaluar les conseqüències d’unes polítiques culturals concretes ens aportarà millor coneixement de la realitat per tal de millorar les accions futures. En aquest compendi de projectes i mètodes que s’exposen com a exemples, podem trobar eines que ens ajudin a avaluar i posar de relleu les mancances i necessitats d’unes polítiques ajustades al context socio-econòmic, tenint en compte la repercussió que tenen les seves accions tant a nivell econòmic com social.

Quins han de ser els objectius d’un estudi sobre economia cultural o quina és la necessitat d’avaluar les polítiques públiques culturals, i sobretot quines metodologies podem utilitzar a l’hora de valorar-ho, són algunes de les possibles respostes que ens ofereix aquest títol.

Especialment, ens proposa avaluar les polítiques des d’una autonomia de la cultura, posant en valor tots els aspectes propis de les polítiques culturals i evitant premisses purament econòmiques. Així es tenen en compte altres objectius com el benestar  i la llibertat, a partir d’una millora del capital humà, a través de les capacitats polítiques i d’apoderament dels ciutadans.

Els autors d’‘Evaluer les politiques publiques de la culture’ provenen d’àmbits diversos com ara Ciències Polítiques, Economia o Gestió Cultural, i aborden des de diferents punts de vista l’autonomia de la cultura i la seva pròpia visió econòmica. En els diferents capítols que engloben les jornades es tracten algunes polítiques com la polèmica llei Hadopi, una versió francesa de la Ley Sinde amb la resposta graduada com a sistema per evitar la pirateria, l’impacte econòmic de les polítiques culturals posant d’exemple les capitalitats de la cultura a través d’eines com Google Trends, o l’anàlisi d’impacte de projectes artístics i culturals des d’un punt de vista territorial, com el ‘Pass Cultura’ de Còrsega, o l’’Art en Partage’ a Nantes.

Ens trobem davant un recull de les diferents ponències de les VII Jornades d’Economia de la Cultura i la Comunicació celebrades el setembre de 2015 a la Biblioteca Nacional de França a Paris, i organitzades pel Ministeri de Cultura i de la Comunicació del govern francès, al web del qual podem trobar un resum de dades actualitzades en relació a la cultura i la seva economia. Més enllà de les dades però, la publicació contribueix a endinsar-se en l’anàlisi econòmic per dotar les polítiques culturals de mètodes d’avaluació més globals.



 

Podeu consultar aquest llibre al Centre d’Informació i Documentació


 



Inicieu sessió o registreu-vos per a enviar comentaris