Polítiques culturals i elefants blancs: gènesi, conceptualització i conseqüències econòmiques, socials i culturals del paradigma

Joaquim Rius Ulldemolins i Gil-Manuel Hernàndez (coord.) | Arxius de Ciències Socials Nº33 (desembre 2015). Universitat de València.

El propòsit d’aquest monogràfic és estudiar la gènesi i el desenvolupament dels anomenats “elefants blans” en política cultural, és a dir, les infraestructures que tenen un cost de manutenció més gran que els beneficis que aporten, aquelles grans construccions o esdeveniments que han centrat l’acció pública de la cultura en una llarga etapa des de finals dels noranta fins a finals dels dos mil i que, avui, són el símbol d’una època de malbaratament amb greus problemes de finançament i de gestió de continguts.

S’emmarca en el debat sobre la relació entre els models de desenvolupament local i la política cultural. Els elefants blancs apareixen com un producte d’un model de desenvolupament urbà neoliberal, que s’analitza en aquesta publicació amb l’objectiu d’entendre les causes i efectes que ha tingut per a la mateixa política cultural.

A través d’articles signats, entre d’altres sociòlegs, per Joaquim Rius o Vicent Flor, el monogràfic s’endinsa en estudis de casos com el MUVIM o el Palau de les Arts a la ciutat de València, “emmarcada en una estratègia neoliberal desenvolupada per successius governs de la dreta”, però que serien també aplicables a altres ciutats grans i mitjanes. Es fa un repàs pels “efectes perversos” del paradigma de les ciutats creatives i els models urbans i de polítiques culturals d’una era que han canviat el paisatge urbà i cultural actuals, però també de la reacció social que està escrivint un nou model de ciutat més participativa i adient amb les necessitats de la societat actual.


 

HTML Arxius de Ciències Socials. Num. 33. Desembre 2015


 

Inicieu sessió registreu-vos per a enviar comentaris