Desenvolupament estratègic de l’economia cultural regional: quatre tipus de capital cultural

Olli Ruokolainen ׀ University of Tampere. Urban and Regional Development Studies Group

Document de treball que té per objectiu establir un marc teòric sobre la composició i dinàmiques de les economies culturals regionals. Malgrat existeixen nombrosos estudis sobre aquest tema, l’autor, Olli Ruokolainen, considera que aquestes investigacions no han aprofundit prou en els valors subjacents, conflictes, contextos, normes i objectius dels diversos actors i agents involucrats en les economies culturals regionals. Ruokolainen insisteix en la necessitat d’establir un marc teòric que abordi el desenvolupament estratègic de l’economia cultural i al mateix temps tingui en compte tots aquests aspectes que acabem d’assenyalar.

L’article s’estructura en cinc apartats: el primer critica el fet que fins ara només s’hagin estudiat els impactes i el consum cultural i reclama una anàlisi més holística sobre el desenvolupament estratègic de les economies culturals regionals; el segon descriu i analitza diferents marcs, models i presentacions esquemàtiques recents de la composició d’aquestes economies; el tercer apartat aporta elements per a una millor comprensió de la complexitat de valors dins una economia cultural regional i introdueix el concepte de capital cultural; el quart desenvolupa encara més el concepte de capital cultural i valors de la cultura a partir de la literatura existent sobre estratègia i evolució del desenvolupament econòmic. Finalment, introdueix quatre formes de capital cultural regional i es debaten les seves implicacions per a futures recerques.

Les quatre formes de capital cultural regional que proposa l’autor són les següents:

-         Deliberat/planejat. Basat en el desenvolupament regional

-         Valor econòmic. Basat en les indústries culturals

-         Emergent. Basat en les avantguardes

-         Valor cultural. Basat en les polítiques culturals públiques

PDF Strategic development of the regional cultural economy: four forms of cultural capital

Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris