Obertura, digitalització i difusió béns i fons patrimonials

Merete Sanderhoff (ed.) ׀ Statens Museum for Kunst

Cal no confondre algunes eines de participació ‘sense esforç’ que proporcionen les xarxes socials amb una veritable participació activa on els usuaris adquireixen coneixement i experimenten amb la creativitat. Aquest és un dels molts arguments i idees crítiques que aporta aquest document que recull algunes de les intervencions presentades als seminaris Sharing is Caring 2011 i 2012 celebrats a Copenhaguen sobre les noves oportunitats que proporcionen les tecnologies digitals en el sector del patrimoni cultural. I com a exemple, es demana que no es consideri l’opció que tenen els visitants del perfil a facebook d’un museu o d’una exposició de compartir un entrada o clicar el botó ‘M’agrada’, com a una acció participativa real per part dels usuaris.

Obre aquesta recopilació una reflexió de Michael Peter Edson, director de web i de noves estratègies de mitjans digitals de la Smithsonian Institution, sobre l’oportunitats que ofereix internet i les tecnologies digitals per fer arribar els béns i recursos patrimonials al màxim de població i que aquests coneixements tinguin una incidència veritable en les seves vides. La resta de contribucions, una trentena, inclouen reflexions teòriques i experiències pràctiques sobre el tema. S’hi expliquen, per exemple, els sis anys de recerca pràctica desenvolupada pel Statens Museum for Kunst, un museu danès que ha fet de l’accés lliure i la digitalització dels seus fons la seva màxima prioritat, ha experimentat amb els mitjans digitals i ha explorat noves maneres de presentar les col·leccions i d’atreure i implicar els usuaris. S’hi presenta també l’evolució, estat actual i perspectives de futur d’Europeana, la plataforma d’accés al patrimoni cultural europeu i es comenten les noves oportunitats que ofereix la llicència Creative Commons per al sector del patrimoni cultural europeu.

'This belongs to you'. The Sharing is Caring anthology

Així mateix, podeu trobar intervencions que aborden, entre d’altres temes, l’estratègia de digitalització dels museus,  col·leccions i arxius danesos; la tasca del National Heritage Board de Suècia a l’hora de desenvolupar una infraestructura comuna per a la digitalització del patrimoni cultural suec; el projecte ‘Go’ del Brooklyn Museum que inclou noves pràctiques per involucrar les persones d’una manera més activa amb el museu, la comunitat d’artistes i les exposicions d’art contemporani; un debat sobre la gestió patrimonial i de drets de fotografies creades i cedides per ciutadans anònims a partir d’una instal·lació de la National Museum of Photography de Dinamarca. També trobem una reflexió sobre la importància d’entendre com els mitjans digitals transformen la societat, el pensament i el comportament de les persones per tal que els projectes de digitalizació en l’àmbit del patrimoni i els museus tinguin una veritable incidència i siguin útils a la societat.

Podeu consultar els videos de les intervencions de tots els debats Sharing is Caring aquí: sharecare.nu

Podeu consultar i descarregar-vos el document:

Sanderhoff, M.(Ed.).(2014). Sharing is caring : openness and sharing in the cultural heritage sector. Statens Museum for Kunst  smk.dk

_____________________________________________________________________