Les biblioteques van rebre 19 milions de visites durant el 2013

Les biblioteques municipals de la demarcació de Barcelona van rebre el 2013 un total de 19 milions de visites i van tenir 12,7 milions de préstecs. Aquestes dades consoliden «un any més les biblioteques públiques com el servei públic més utilitzat pels ciutadans». Així ho ha afirmat el president de la Diputació de Barcelona, Salvador Esteve, durant la presentació a la premsa dels resultats de l'any passat sobre l'ús de les biblioteques de la Xarxa de Biblioteques Municipals (XBM).

Actualment, la XBM de la Diputació de Barcelona té 216 biblioteques i 9 bibliobusos. Això vol dir que el 98% de la població disposa de servei bibliotecari al seu municipi.

Durant la presentació, Salvador Esteve ha explicat que actualment la Diputació de Barcelona té un conveni de gestió amb 137 municipis amb biblioteca pública i que l'any passat es van posar en funcionament sis noves biblioteques (cinc nous serveis i un trasllat) als municipis de: Cornellà de Llobregat, Navarcles, Sant Antoni de Vilamajor, Capellades, Mataró i Barcelona.

Esteve ha ressaltat el creixement de les biblioteques en els municipis en els darrers anys i ha assegurat que «s'han convertit en veritables equipaments de proximitat, vertebradors de cultura i generadors de sinergies a l'entorn local».

De les dades presentades avui, destaca l'augment considerable de l'ús dels serveis virtuals de les biblioteques amb un resultats de 13,2 milions de visites. En aquest sentit, el diputat de Cultura de la Diputació de Barcelona, Joan Carles Garcia Cañizares, ha remarcat que «l'aposta ferma de la Diputació per la "Biblioteca Virtual" ha incrementat l'accessibilitat dels serveis de la biblioteca pública», i ha posat com a exemple els dos milions de visites que ha rebut el portal infantil Gènius.

Una altra dada rellevant del 2013 és la incorporació de 500.000 nous documents per actualitzar els catàlegs. A més, per tal d'optimitzar al màxim aquestes col·leccions a nivell de tota la demarcació, des de la Diputació de Barcelona s'ofereix el servei de préstec interbibliotecari que permet accedir a la totalitat del fons de la XBM des de qualsevol de les biblioteques. Aquest servei ha crescut any rere any en el conjunt de la xarxa i l'any passat va suposar el moviment de 350.000 documents.

Els resultats obtinguts consoliden les biblioteques com a dinamitzadores culturals del territori. L'any 2013 es van realitzar un total de 26.500 activitats. Això suposa una mitjana de 140 activitats diàries que comprenen especialment els clubs de lectura, hores del conte, cursos de formació en tecnologies, i trobades amb autors.

PDF  Resultats de la XBM del 2013

Font original: Bibliosfera abril 2014 - #69

Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris