Big data: big culture? Le pouvoir grandissant de la data et ses perspectives pour l’economie de la culture

Atelier BNP Paribas ׀ Forum d’Avignon

Estudi de l’Atelier BNP Paribas pel Forum d’Avignon que té per objectiu analitzar de quina manera el Big Data o conjunt de macro dades que genera l’actual societat digital influeix en les indústries de la cultura. Els autors de l’informe aporten una definició del  concepte Big Data, n’expliquen els orígens i evolució del fenomen, així com les oportunitats, riscos i nous paradigmes que obre per a la gestió de la cultura i les indústries culturals. L’estudi assenyala també quines són les tendències de futur en aquest àmbit i clou amb un exercici de prospectiva sobre com s’ha de posicionar el sector cultural en aquesta nova realitat. Els autors afirmen que les Smart cities seran l’ecosistema ideal per al desenvolupament dels dispositius del Big Data aplicats a l’economia de serveis a la cultura.

Segons l’informe, el mercat mundial de Big Data va ser de 6,3 millons de dòlars en 2012 i continua en augment. Els autors alerten que hi ha el risc que alguns dels principals actors implicats en la provisió d’infraestructures i serveis (companyies de telecomunicació, governs, indústries de la comunicació i l’entreteniment, Google, Facebook, etc.) adoptin posicions dominants en el control i explotació d’aquestes macro dades i estableixin regles del joc avantatjoses per als seus propis interessos. Segons l’informe, durant els últims anys, les transformacions més significatives per als mitjans de comunicació i les indústries de la cultura han estat lligades a l’internet mòbil i a la web social. Aquestes tecnologies han provocat un creixement exponencial del nombre d’usuaris i han provocat un canvi de paradigma profund en el món de la publicitat, màrqueting, distribució, venda i el consum de béns i serveis culturals.

L’informe apunta que, de cara al futur, les principals transformacions aniran lligades a un moviment d’acceleració i generalització del fenomen Big Data que farà que les dades de les pàgines webs siguin cada vegada més dinàmiques i es puguin generar infinitat de convergències entre dades informatitzades i digitalitzades procedents de la cultura, l’urbanisme, la sanitat, el medi ambient o els transports. Aquest nou paradigma es basarà en el creixement exponencial d’objectes connectats que permetran modificar la varietat i la freqüència de les informacions i dades contemplades de cara a personalitzar els serveis. Dades com la posició geogràfica d’una persona, l’hora, la meteorologia o la pressió sanguínia, podran ser recollides en temps real i de manera continua per dispositius connectats que composaran un servei en temps real d’informacions lligades al medi ambient, la salut o l’estat d’ànim dels usuaris. Com indicàvem al principi, els autors aposten pels projectes Smart City de cara a posar en comú les inversions d’infraestructures necessàries per a l’equilibri i el desenvolupament de les ciutats de manera que s’optimitzin les sinèrgies i els rendiments d’aquestes inversions entre tots les sectors i àmbits de la societat.

PDF   Big data: big culture?

Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris