Informe APEI sobre Bibliotecas ante el siglo XXI: nuevos medios y caminos

Julian Marquina | Asociación Profesional de Especialistas en Información (APEI)

Informe en què es reflexiona sobre la bretxa que s’està produint entre les biblioteques públiques i els seus usuaris (la ciutadania), i on es planteja si aquestes responen a la realitat social i l’ús avançat de les tecnologies de la informació. Segons la prologuista d’aquest informe, Glòria Pérez-Salmerón, la biblioteca encara disposa d’una oferta escassa a les xarxes socials, uns canals en què els usuaris es mouen amb molta  més destresa i naturalitat que quan consulten un catàleg o van a buscar un llibre als prestatges o al taulell de préstec. L’informe ha estat elaborat per Julian Marquina, community manager de Baratz-Servicios de Teledocumentación, per encàrrec de l’Associació Professional d’Especialistes en Informació (APEI).

Segons Pérez-Salmerón cal una ràpida reacció dels bibliotecaris i professionals si volen sortir del túnel del temps i de la vida contemplativa on corren el risc de quedar-s’hi estancats. Considera que els catàlegs informatitzats realitzats a  les últimes dècades no són fàcilment visibles pels usuaris i considera com a gens satisfactòria la seva experiència d’ús. Mentre que des d’Amazon es pot localitzar i descarregar un llibre al moment o rebre’l a  casa en paper al dia següent. Afirma que la biblioteca ha d’estar present a les xarxes socials i ser impulsora i coordinadora de grups d’interès per la lectura, així com oferir recomanacions personalitzades. També s’ha de procurar la integració entre els continguts als quals accedeix l’usuari i l’entorn sociocultural, històric i geogràfic de la informació sol·licitada. Proposa una biblioteca altament interactiva i lúdica que esdevingui un recurs útil per localitzar i gestionar la informació i el contingut que les persones necessiten per gestionar la seva vida quotidiana, els seus estudis i el seu oci.

 L’informe es divideix en tres blocs:

  • 'Bibliotecas ante el siglo XXI: retos y perspectivas'

L’apartat fa referència a la situació actual de les biblioteques i dels usuaris (presents i futurs). S’hi assenyala que les biblioteques han de ser útils a la societat, a les empreses i a les persones que vulguin engegar un negoci. I que en un futur molt proper els usuaris sol·licitaran més serveis en línia i faran més lectures digitals que impreses. S’hi apunta que a finals de segle, o abans, es parlarà d’un altre tipus de biblioteca molt diferent a l’actual, una biblioteca tecnològica que escolti, parli i recomani serveis als usuaris, en funció de les seves necessitats.

  • 'Bibliotecas, medios sociales y movilidad... Llegó la explosión de la información'.

S’hi aborda la situació actual dels mitjans socials i s’hi argumenta per què les biblioteques han d’estar presents en els diversos mitjans disponibles: blogs, twitter, plataformes multimèdia, serveis de geolocalització, etc. S’hi afirma que aquestes han de fer servir aquests mitjans com a eines de comunicació i d’informació. Així com les tecnologies per a dispositius mòbils i les seves aplicacions, els nous sistemes de captació de la informació (còdis QR), les noves formes comunicatives (Whatsapp), les noves formes de connexió amb objectes (NFC) i noves formes de geolocalització i socialització (SoLoMo).

  • 'Profesionales y bibliotecas en busca de nuevos caminos'

S’hi tracta la figura del bibliotecari des d’una perspectiva emprenedora dins de la biblioteca (INprendedor), i es fa referència al bibliotecari del present i del futur immediat. S’hi afirma que les biblioteques han de crear nous continguts per als usuaris, han de pensar noves estratègies perquè les persones se’n sentin atretes més enllà dels serveis comuns bibliotecaris. Cal obrir noves vies a través d’espais de creació, innovació i aprenentatge tecnològic col·lectiu i social (BiblioLab), cal seduir els usuaris a través de les seves emocions i fins i tot premiar-los per la seva fidelització i esforç (gamificació). I perquè no, les biblioteques han de buscar noves vies de finançament a través d’acords, accions, micromecenatge i fins i tot  publicitat comercial.

PDF  Informe APEI sobre Bibliotecas ante el siglo XXI: nuevos medios y caminos

Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris