Art for Art's Sake? The Impact of Arts Education

Ellen Winner, Thalia R. Goldstein,  Stéphan Vinent-Lancrin | Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE)

L’educació artística té valor intrínsec per sí mateixa, però no està demostrat altres possibles impactes més amplis. Els autors de l’informe asseguren que hi ha una forta evidència que l’aprenentatge d’algunes matèries artístiques són beneficioses per al desenvolupament de certes habilitats però afirmen que encara hi ha molt poca investigació sobre l’impacte real de l’educació artística en la creativitat, el pensament crític, la persistència, la motivació o l’autoestima. Consideren que és molt important que des de la política educativa s’investigui per arribar a una millor comprensió de com l’educació artística pot contribuir a fomentar les habilitats per a la innovació. Afirmen però, que encara que l’educació artística no contribueixi a la innovació, ha de tenir un lloc en els currículums formatius.

Aquest estudi es basa en els resultats obtinguts a partir d’investigacions realitzades a tot el món durant la última dècada. S’hi detecta que, malgrat que molts estudis atorguen als estudiants que segueixen cursos i estudis artístics millors resultats educatius, no n’hi ha cap evidència per poder afirmar que l’estudi de matèries artístiques sigui la causa d’aquests bons resultats acadèmics. Els autors consideren que poden intervenir altres factors com els antecedents familiars i que per tant, aquest suposat impacte positiu de l’educació artística en altres capacitats i matèries no hauria de ser la principal justificació per integrar l’educació artística en el currículum formatiu.

Els resultats de l’informe apunten que l’educació musical millora el rendiment acadèmic, el coeficient intel·lectual, la decodificació de les paraules, les habilitats fonològiques i podria ajudar a l’aprenentatge de llengües estrangeres, però desmenteixen el mite que estudiar música millori el rendiment en matemàtiques. Sembla també que el teatre millora les habilitats verbals però no se'n pot demostrar cap relació de causa-efecte entre la formació teatral i les habilitats acadèmiques en general. S’ha trobat que l’aprenentatge  de la dansa i les arts visuals pot ajudar a desenvolupar el raonament geomètric i les habilitats visuals i espacials, però tampoc no hi ha cap evidència que tingui un impacte real en altres matèries acadèmiques. També s’ha observat que no existeix una relació entre l’ensenyament de les matèries artístiques i la creativitat dels estudiants, ni la seva capacitat per resoldre problemes. Els autors afirmen que es pot ensenyar a pensar i actuar de manera creativa des de qualsevol altra matèria i que pot passar que una classe de qualsevol matèria artística no incorpori la creativitat.

L’informe es basa en les classes d’ensenyaments artístics integrades en el currículum escolar com les realitzades fora de l’horari lectiu (reglades i no reglades) en matèries com música i instruments musicals, teatre, art i pintura i dansa.  

  HTML Art for Art's Sake? The Impact of Arts Education

Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris

1
Etiquetes:
educació