Museos 2.0. Hacia una sociedad conectada

Asociación Española de Museólogos | Revista de museología #56 (2013)

L’últim número de la «Revista de museología» tracta sobre l’ús de les tecnologies 2.0 als museus. El volum recull les intervencions realitzades a les dues edicions de la trobada “Arte y un café” celebrades a la Universitat Complutense de Madrid el 2012 i 2013, on estudiants i professionals van intercanviar reflexions teòriques i experiències pràctiques. Una de les principals conclusions va ser que el concepte de museu social implica noves formes de comunicació a la xarxa, però també un canvi de mentalitat i de mètodes de treballs.

El número obre amb un article de Conxa Rodà on afirma que el "museo ha de saber conectar las colecciones, el conocimiento y el público de forma que genere experiencias de calidad", y una entrevista amb Núria G. Arias, la directora i fundadora de 'Veo arte en todas partes' i 'Arte y un café’' A continuació, l’apartat d’’Investigación y experiencias’ inclou els articles següents: "Arte y un café. Un encuentro web 2.0" on N. García Arias i altres autors destaquen la necessitat de generar nous models de gestió cultural, de crear noves xarxes de col·laboració professional i de prioritzar la rendibilitat social dels projectes sobre l’econòmica.

En "Marketing global low cost de la cultura y el arte" Chimo Soler es pregunta quina influència té aquest tipus de màrqueting en el consum i els hàbits culturals dels visitants. Soledad Gómez Vilchez, a "Museos sociales, el net-renacimiento de la cultura" afirma que els museus han de crear nous models d’aprenentatge més constructius i participatius, parlar el mateix llenguatge que els nadius digitals i expressar-se amb els mateixos mitjans. En cas contrari, assegura, corren el risc que tota una generació deixi d’interessar-s’hi. A "La cultura se construye entre todos: el trabajo colaborativo a través del uso de blogs" María Recondo i Stella Maldonado reflexionen sobre com els nous formats de difusió de l’art i la cultura contribueixen a fomentar la participació i el debat. A "Nuevas fórmulas de creación colectiva: el #366Project" Marcos García Alonso explica aquest projecte  fotogràfic de participació col·lectiva que es basa en la captura diària  d’imatges a través de dispositius mòbils. Lila Insúa analitza a "Proyectos artísticos y portfolios de estudiantes de Bellas Artes: su difusión en Internet y la utilización de las nuevas tecnologías" el blog de difusió i discussió dels projectes artístics dels estudiants de Belles Arts i la seva evolució quatre anys després de la seva creació.

Per la seva banda, la publicista Alicia Mena afirma a "Museo-Red-Social" que les xarxes socials són unes eines excel·lents de comunicació, participació, diàleg, feed-back, amistat, confiança, democràcia participativa, públics, etc. Però que cal conèixer-les bé perquè ben emprades sumen però mal gestionades resten i perjudiquen. A "El museo en la web social y su impacto en los visitantes" Elena Villaespesa reflexiona sobre com mesurar l’impacte real de les estratègies de presència  dels museus a les xarxes socials. A "Soy museo, ¿eres museo?", Rodrigo Burgos i altres autors expliquen la finalitat d’aquest grup de treball que vol fomentar la interrelació entre museus a partir de l’ús de les eines de la web social. A "Minimuseo: un recurso para acercar el museo al público infantil", Virginia Murcia explica aquest conte interactiu multimedia. A "Showrooms culturales y las redes sociales. El caso del Museo del Libro Fadrique de Basilea de Burgos" Rodrigo Burgos Ortega reflexiona sobre les característiques d’aquests esdeveniments que van sorgir del món de la moda i que ara s’han introduït en el món de la cultura. A "Cómo se gestiona la reputación online de un museo. El caso del MuVIM", Sergio Vilata assegura que les comunitats d’usuaris  responen, participen i segueixen al museu si els continguts que difon són actuals, constants i  correctes. A "Del XIX al XXI: el Museo del Romanticismo en internet" M. Jesús Carrera i Carmen Cabrejas expliquen amb detall la filosofia i el pla estratègic d’aquest museu a internet i insisteixen que cal una renovació constant en consonància amb el públic i prestar-li molta atenció als seus comentaris i suggeriments.

Revista de museología,  #56, 2013


Si sou membre d'Interacció, per fer peticions d’articles escriviu un missatge privat al Centre.


Inicia sessió o registra’t per enviar comentaris