Apunts #5: L'augment de l'IVA és l'única causa del descens d'espectadors?

“How far does the economic debate on ‘cultural value’ dominate policy makers’ decisions” / Vikki McCall
The cultural value initiative (17 des. 2012)

Every cultural policy decision is predicated on the exercise of cultural authority, and a better understanding of what notions of ‘value’ are behind the policy-making process is therefore central to the cultural value debate

Libraries as the Commons for Creation / Nicolas Weidinger
Future Now : the IFTF blog (6 des. 2012)

The original concept behind free libraries, the first in America were set up by people like Benjamin Franklin, was that they were to be a social gathering space, or a public commons. From my personal experience with libraries, it seems that they have strayed from this original purpose as the commons, and they are mostly just "Book Palaces." Alas, there is hope, many librarians are actively experimenting with the defining aspects of what takes to make a library.

Museus que van i vénen (i 2): la franquícia de l’Ermitage / Martí Casas i Payàs
Embadalits (14 des. 2012)

Sigui com sigui, com ja he dit, el que a mi més em sorprèn i em preocupa d’aquest projecte és l’absoluta manca de debat i reflexió sobre la idoneïtat o no d’aquesta nova institució museística, tant per part de les institucions públiques com des dels sectors culturals.

Patrimonio urbano y educación popular / Laia Coma, Joan Santacana.
Didàctica del patrimoni cultural (8 des. 2012)

Si nuestra opción es educar mediante el patrimonio es lógico que nos planteemos el desarrollo de modelos de intervención educativa patrimonial. Plantear modelos requiere utilizar ideas atrevidas y anticipar procesos que en la práctica no siempre se cumplen. Sin embargo, “las ideas atrevidas y las anticipaciones injustificadas son necesarias para interpretar el mundo: la reflexión teórica es nuestro único órgano, el único instrumento, para interpretar la realidad.

La pérdida de espectadores: causas y perspectivas / Jaume Colomer
Els públics de la cultura (7 des. 2012)

En los teatros municipales ha habido descenso de oferta por los recortes presupuestarios. Esto ha llevado a sustituir el régimen de contratación a caché por fórmulas mixtas basadas en la taquilla. Pero algunos programadores se quejan de que casi no hay producciones nuevas en el mercado y, en caso de poder contratar, no encuentran suficientes productos de calidad.

Plantejant una recerca sobre cultura juvenil (o un estudi sobre joves fet a Badalona) / Sergi Mosteiro Molina
Numerictura (15 nov. 2012)

La incapacitat d’accedir a béns, serveis i recursos culturals ha de ser entesa com una dimensió més dels complexos processos d’exclusió social que patim en la nostra societat. El mateix Consell d’Europa, en les seves conclusions sobre el paper de la cultura en la lluita contra la pobresa i l’exclusió social planteja que “totes les persones tenen dret a l’accés a la vida cultural i a la participació en ella” i que la seva dimensió transversal justifica que es mobilitzin “polítiques culturals en la lluita contra la pobresa i l’exclusió social”