Modes of spectating

'Modes of Spectating' és un recull d’assaigs que giren entorn l’interacció que es dóna entre el públic i l’art; entre una societat participativa i una societat digital. Alison Oddey és professora de performance contemporánea i cultura visual a la University of Northampton i Christine White és la cap del departament de narrativa i arts interactius de Nottingham Trent University. Les dues són editores d’aquest volum i coautores junt amb catorze acadèmics, artistes, escenògrafs i crítics d’aquest conjunt d’assaigs. El llibre ens parla de les transformacions en l’observació i la participació de l’espectador cap a un perfil més actiu. I com aquests canvis els hem d’entendre dins d’una transformació més global de les formes de comunicació en l’art actual, entre la creació i l’espectador - i l’espectadora-. 

El llibre com a compendi multidisciplinar ofereix una visió actual d’experiències artístiques i estètiques diverses, a partir de casos concrets, on cada capítol és un text tancat independent i particular; que estan agrupats en quatre blocs temàtics. En el primer bloc, Christine White ens parla dels mitjans interactius i la cultura juvenil. Saint John Walker ens parlen dels joves com a artistes creatius i comunitaris, alhora. I Lizbeth Goodman, Esther MacCallum-Stewart i Vichi Munsell relacionen l’interactivitat amb la creació juvenil. Al segon bloc Iryna Kuksa ens parla del canvi de paradigma tradicional, entre el productor i el consumidor, cap a un paradigma artístic més interactiu. Dan Zellner i Chris Hales ens parlen de la audiència amb una clau interactiva. I Gregoy Sporton reflexiona sobre les implicacions socials (ètiques, estètiques i psicològiques) que genera la relació entre la cultura i les noves tecnologies.  A la tercera part del llibre l’èmfasi recau en la interactivitat del públic, Valerie Thomas  i Alison Oddey l’analitzen des de l’òptica de l’observador, de la seva percepció, on hi situen el valor de l’obra d’art. Jeremy Bouchard ens parla de la relació entre la participació de l’audiència i la modificació de l’obra. En el darrer bloc, Amiju Loukola i Gareth Thite ens parlen de l’espectador específicament, prescindint de la relació amb les noves tecnologies. I Anna Birch tanca amb un estudi de cas d’una experiència artística interactiva.  El treball que no conté una conclusió global, ens aporta un conjunt de recursos per reflexionar sobre el present i el futur de la cultura digital.

ODDEY, Alison; WHITE, Christine (eds.) Modes of spectating. Bristol: Intellect, 2009. 265 p. 

Podeu consultar aquest llibre al Centre d’Informació i Documentació