La Creatividad de la multitud conectada y el sentido del arte en el contexto de la Web 2.0

Juan Martín Prada | Estudios visuales. Núm. 5, 2008

Juan Martín Prada, actual director de la plataforma Inclusiva-net de Medialab-Prado, analitza els efectes socials, econòmics i polítics que la segona època de la xarxa d’internet té o pot arribar a tenir, potencialment. Planteja les conseqüències que aquestes transformacions tenen en l’àmbit de la creació artística visual generant una augment de lo “amateur”. On tothom pot ser productor i distribuïdor de materials visuals i audiovisuals generant un procés de socialització de les pràctiques creatives. Aquest fet desdibuixa la diferència entre productors i consumidors; o fins i tot els fa coincidents com a prosumidors, terme encunyat per Alvin Toffler en el llibre de 1980 'The Third Wave' ('La Tercera ola', Plaza & Janés, 1984).

L’autor veu en les xarxes un horitzó carregat de possibilitats i potencialitats creatives per fer realitat els objectius socials i polítics que expressin una democràcia més amplia de la multitud vinculant dos elements: la multitud connectada i la creació artística.

L’assaig fa una interpretació crítica i política de les potencialitats que l’art, en el context de la Web 2.0, té per la producció de lliure pensament crític. Considerant la pràctica artística com un òptima forma de resistència, ja que, segon l’autor, una de les coses que té més valor és el grau d’intensitat amb que les creacions expressen i anticipen una forma de “llibertat alliberada”.

PDF  'La creatividad de la multitud conectada y el sentido del arte en el contexto de la Web 2.0